Natuurlijk Effectief

D-Chiro Inositol (DCI) helpt vrouwen met PCOS om de gezondheid op natuurlijke wijze te herstellen.

De werking van DCI is wetenschappelijk onderzocht en geeft resultaat waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Wat is DCI? Bestel DCI

Herstel PCOS klachten met effectieve aanpassingen in voeding

Soms denken we dat we gezond eten, maar halen we onbewust onze hormoonbalans overhoop. De truc is om inzicht te krijgen in welke voeding schadelijk is voor je gezondheid en deze te vervangen door voeding die je hormoonbalans juist verbetert.

Onze hedendaagse voeding, vol met koolhydraten, kunstmatige toevoegingen en bewerkte producten, is in grote mate verantwoordelijk voor klachten die te maken hebben met de hormoonbalans. Het goede nieuws is dat je met voeding, je gezondheid ook voor een heel groot gedeelte kunt herstellen. Daarvoor is deze pagina. Met tips die je helpen om uit de neerwaartse spiraal te komen.

Tip 1. Vrij van onnatuurlijke suikers!

De consumptie van suiker wordt gelinkt aan het ontstaan van vele ziekten, waaronder overgewicht, diabetes en de voorloper van diabetes; insuline resistentie. Aangezien insuline resistentie een grote veroorzaker is van de ontwikkeling van PCOS klachten, is suiker nummer 1 om aan te pakken op het gebied van voeding. Laat je niet misleiden door de marketing van lightproducten of suikervrije producten. Deze bevatten doorgaans kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, die nog veel schadelijker zijn voor je gezondheid dan daadwerkelijke suikers. Als je suiker wilt gebruiken, kies dan voor natuurlijke suikers die geen schadelijke effecten geven op je bloedsuikerspiegel!

Tip 2. Minder Koolhydraten eten!    

Voor een stabiele bloedsuikerspiegel is dit de belangrijkste tip. Verminder drastisch de inname van koolhydraten en kies voor gezonde koolhydraten. Brood is net suiker en wil je dus voorlopig ten alle tijden vermijden! Zie hieronder een lijst met goede broodvervangers. Laat je dieet voor 30% uit duurzame koolhydraten  bestaan, zoals quinoa, boekweit, volkoren rijst, rijstpasta, amaranth, gierst. Vermijd alle tarweproducten, omdat deze door de bewerking schadelijk zijn en hetzelfde effect hebben als de inname van suiker. Verhoog daarnaast de inname van groente, fruit en gezonde eiwitten.

Tip 3. Drink meer water! En vul je mineralen aan met een zoutoplossing.

Hormonen zijn signaalstoffen! Je lichaamswater is dé drager voor deze signalen. Het is de basis van je gezondheid. Bij hormoonklachten en vruchtbaarheidsproblemen zijn er vaak tekenen van chronische uitdroging zoals hoofdpijn, veel dorst, huidproblemen, darmklachten, vermoeidheid. Wil je weten hoe je de vochtbalans in je lichaam eenvoudig kunt herstellen? Kijk dan hier onder bij het Blogartikel over hoe je de waterhuishouding in je lichaam kunt herstellen. De solé (mineraalzoutoplossing) die in dit artikel staat is bijzonder geschikt ook bij haaruitval, omdat dit vaak gepaard gaat met een mineraaltekort.
Daarbij is een goede waterfilter belangrijk voor de opneembaarheid en zuiverheid van het water dat je drinkt. De hormoonverstoorder BPA is een bekende boosdoener bij PCOS klachten, vooral op het gebied van mannelijke hormonen. Kies daarom voor een waterfles die vrij is van BPA en andere weekmakers. Ook is het voor de opname van water heel belangrijk om je drinkwater te filteren vanwege de medicijnresten, zware metalen en pesticiden die de afgelopen jaren in onze drinkwaterbronnen terecht zijn gekomen. Wanneer water onder druk wordt gezet in leidingen wordt ook de structuur van het water onnatuurlijk groot, waardoor het lichaam dit nog maar moeilijk op kan nemen. Je kunt dan heel veel water drinken, maar als het niet zuiver is en de clusters veel te groot zijn, kan het water maar moeilijk haar belangrijke functie in het lichaam uitoefenen. Lees daarom ook over het zuiveren en vitaliseren van water om je gezondheid in de basis te herstellen.

Tip 4. Eiwitten

Eiwitten hebben een hele belangrijke functie bij het herstellen van PCOS-klachten. Het zijn dé bouwstenen van alle herstelwerkzaamheden in je lichaam. Wanneer je lichaam veel werk moet verrichten doordat het uit balans is, is er een verhoogde behoefte aan deze bouwstoffen. Nog een voordeel van eiwitten is dat het in je maaltijd de opname van suikers vertraagd en daardoor je bloedsuikerspiegel en metabolisme ondersteund.
Het kiezen van plantaardige eiwitbronnen is wel heel belangrijk, omdat je anders het risico loopt veel hormonen, e-nummers en antibiotica binnen te krijgen door de manier waarop op dit moment wordt omgegaan met de vee industrie. Kies voor het merendeel plantaardige bronnen van eiwitten, maar vermijd vleesvervangers met Soja vanwege de genetische modificatie ervan en het effect op je hormonen.
- Kies voor biologisch vlees/vis, maar niet iedere dag.
- Kies voor plantaardige melk, zoals rijstmelk, havermelk, amandelmelk of kokosmelk van de bio-winkel.
- Vleesvervangers op basis van geitenkaas, falafel en groenten, check goed de ingrediënten op verstopte soja.
- Geitenkaas of Geitenyoghurt is beter verteerbaar dan koemelkproducten.
- Je kunt zelf heel eenvoudig kokosyoghurt maken! Klik hier voor het recept. Supergezond!
- Groene smoothies zijn een fantastische manier om meer eiwitten op een supergezonde manier binnen te krijgen. Klik hier voor lekkere recepten.

Tip 5. Eet op gezette tijden

Je eetritme is enorm belangrijk voor de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel en andere hormonale processen. Sla daarom nooit een maaltijd over en eet op gezette tijden! Drie keer per dag op een vaste tijd en een gezond tussendoortje als je honger krijgt.

Tip 6. Omega 3-6-9 vetzuren

Alle vetten vermijden is niet zo slim, want deze spelen een belangrijke rol in de hormonale gezondheid. Er zijn goede en slechte vetten. Vrouwen met PCOS hebben vaak teveel slechte vetten in hun bloed. Slechte vetten zijn verzadigde vetten en nog slechter zijn transvetten. Slechte vetten zitten voornamelijk in margarine, frituurvet, koekjes, vet vlees, zuivel en roomboter. 
Goede vetten noemen we onverzadigde vetten en zijn juist heel erg gezond en helpen juist om de hormoonbalans en menstruatie cyclus te herstellen. De meest optimale manier om essentiële vetzuren binnen te krijgen is via kokosolie, ghee, geweekte hennepzaden, koudgeperste biologische hennepzaadolie (koud gebruiken).

Recepten

Klik hier voor een pagina met recepten die 100% PCOS verantwoord zijn én heel erg lekker :) Via facebook en onze nieuwsbrief kun je hier automatische updates van ontvangen.

Coaches

Zoek je begeleiding op het gebied van voeding? Kijk dan op deze pagina voor voedingscoaches die gespecialiseerd zijn in het herstellen van de hormoonbalans.

Boeken

De boeken van de hormoonfactor zijn geweldig om kennis te krijgen over wat voeding nu precies doet met je hormonen, zodat je zelf betere keuzes kunt maken.