Natuurlijk Effectief

D-Chiro Inositol (DCI) helpt vrouwen met PCOS om de gezondheid op natuurlijke wijze te herstellen.

De werking van DCI is wetenschappelijk onderzocht en geeft resultaat waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Wat is DCI? Bestel DCI

Herstel PCOS klachten met effectieve aanpassingen in voeding

Soms denken we dat we gezond eten, maar halen we onbewust onze hormoonbalans overhoop. De truc is om inzicht te krijgen in welke voeding schadelijk is voor je gezondheid en deze te vervangen door voeding die je hormoonbalans juist verbetert.

Onze hedendaagse voeding, vol met koolhydraten, kunstmatige toevoegingen en bewerkte producten, is in grote mate verantwoordelijk voor klachten die te maken hebben met de hormoonbalans. Het goede nieuws is dat je met voeding, je gezondheid ook voor een heel groot gedeelte kunt herstellen. Daarvoor is deze pagina. Met tips die je helpen om uit de neerwaartse spiraal te komen.

Recepten en Coaches

Klik hier voor een pagina met recepten die 100% PCOS verantwoord zijn én heel erg lekker :) Via facebook en onze nieuwsbrief kun je hier automatische updates van ontvangen.
Zoek je begeleiding op het gebied van voeding? Kijk dan op deze pagina voor voedingscoaches die gespecialiseerd zijn in het herstellen van de hormoonbalans.
De boeken van de hormoonfactor zijn geweldig om kennis te krijgen over wat voeding nu precies doet met je hormonen, zodat je zelf betere keuzes kunt maken.


Tip 1. Vervang alle geraffineerde suikers en kunstmatige zoetstoffen

De consumptie van suiker wordt gelinkt aan het ontstaan van vele ziekten, waaronder overgewicht, diabetes en de voorloper van diabetes; insuline resistentie. Aangezien insuline resistentie een grote veroorzaker is van de ontwikkeling van PCOS klachten, is suiker nummer 1 om aan te pakken op het gebied van voeding. Met deze aanpassing alleen, kun je al enorm veel winst halen op het gebied van gezondheid. Laat je niet misleiden door de marketing van lightproducten of suikervrije producten. Deze bevatten doorgaans kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, die nog veel schadelijker zijn voor je gezondheid dan daadwerkelijke suikers.
Lees ook:

Tip 2. Duurzame Koolhydraten, voor 30% van je voeding.      

De meeste PCOS-klachten worden veroorzaakt door een instabiele bloedsuikerspiegel. Voor een stabiele bloedsuikerspiegel is dit de belangrijkste tip. Verminder drastisch de inname van koolhydraten. Met name de bewerkte koolhydraten zoals supermarktbrood. Laat je dieet voor 30% uit duurzame koolhydraten  bestaan, zoals granen en peulvruchten. Vermijd alle bewerkte tarweproducten, omdat deze door de bewerking schadelijk zijn en hetzelfde effect hebben als de inname van suiker.
Wat zijn nu precies gezonde, duurzame koolhydraten?
Lees ook:

Tip 3. Herstel je vochtbalans

Hormonen zijn signaalstoffen! Je lichaamswater is dé drager voor deze signalen. Het is de basis van je gezondheid. Bij hormoonklachten en vruchtbaarheidsproblemen zijn er vaak tekenen van een verstoorde vochtbalans. Ook is het een perfecte voorbereiding op een zwangerschap om je vochtbalans te herstellen. Wil je weten hoe je de vochtbalans in je lichaam eenvoudig kunt herstellen?
Lees ook:

Tip 4. Eiwitten

 Eiwitten hebben een hele belangrijke functie bij het herstellen van PCOS-klachten. Het zijn dé bouwstenen van alle herstelwerkzaamheden in je lichaam. Wanneer je lichaam veel werk moet verrichten doordat het uit balans is, is er een verhoogde behoefte aan deze bouwstoffen.
Nog een voordeel van eiwitten is dat het in je maaltijd de opname van suikers vertraagd en daardoor je bloedsuikerspiegel en metabolisme ondersteund.
Het kiezen van de juiste eiwitbronnen is wel heel belangrijk, omdat je anders het risico loopt veel hormonen, e-nummers en antibiotica binnen te krijgen door de manier waarop op dit moment wordt omgegaan met de vee industrie. Melk zowiezo vermijden, evenals kaas. Wat biologische yoghurt en geitenkaas is minder erg. Kies voor het merendeel plantaardige bronnen van eiwitten. Eiwitten van dierlijke oorsprong zoals vlees en vis beperken tot een paar keer per week en wel echt van biologische kwaliteit! Kijk uit met het gebruik van noten, hierdoor raakt je balans tussen omega 3-6-9 vetzuren al snel verstoord, wat ontstekingsreacties (huidklachten) in de hand kan werken.
Een leuke en makkelijke manier om het volledige spectrum aan eiwitten dagelijks binnen te krijgen is door het maken van groene smoothies of het regelmatig toevoegen van eiwitpoeder (raw food kwaliteit) aan sap.

Tip 5. Eet elke drie uur

Elke drie uur iets met duurzame koolhydraten eten is van vitaal be'lang om je balans te herstellen. Het opvolgen van deze tip alleen, kan al enorme effecten hebben op je menstruatie cyclus en je stemmingswisselingen. Dit komt omdat de receptoren voor het hormoon progesteron afhankelijk zijn van je bloedsuikerspiegel.
In de Verenigde Staten zijn ze al wat verder op het gebied van hormoonbalans. Er zijn bijvoorbeeld speciale klinieken voor hormonale stoornissen zoals PMS en PCOS. In deze klinieken wordt vaak geen actie ondernomen voordat de vrouw het zogenaamde 'three hourly starch diet' volgt. Dit komt doordat deze aanpassing zo veel verbetering brengt in de basis van de hormoonbalans.
Lees ook:

Tip 6. Omega 3-6-9 vetzuren

Alle vetten vermijden is niet zo slim, want deze spelen een belangrijke rol in de hormonale gezondheid. Er zijn goede en slechte vetten. Vrouwen met PCOS hebben vaak teveel slechte vetten in hun bloed. Slechte vetten zijn verzadigde vetten en nog slechter zijn transvetten. Slechte vetten zitten voornamelijk in margarine, frituurvet, koekjes, vet vlees, zuivel en roomboter. 
Goede vetten noemen we onverzadigde vetten en zijn juist heel erg gezond en helpen juist om de hormoonbalans en menstruatie cyclus te herstellen. De meest optimale manier om essentiële vetzuren binnen te krijgen is via kokosolie, ghee of via koudgeperste biologische hennepzaadolie (koud gebruiken).