Natuurlijk Effectief

D-Chiro Inositol (DCI) helpt vrouwen met PCOS om de gezondheid op natuurlijke wijze te herstellen.

De werking van DCI is wetenschappelijk onderzocht en geeft resultaat waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Wat is DCI? Bestel DCI

Herstel PCOS klachten met effectieve aanpassingen in voeding

PCOS klachten vragen om stabilisering van je bloedsuikerspiegel

Hieronder kun je leren welk voedingspatroon de neerwaartse spiraal doorbreekt en de hormoonbalans in het lichaam herstelt. Meer energie, geen eetbuien meer, een gezond gewicht, een verbetering in je cyclus en een mooie huid. Geniet ervan, want eten op deze manier is zo lekker. Je hoeft niet alles in één keer om te gooien, kleine stapjes geven het beste resultaat en zo kom je op een duurzame manier steeds dichter bij je doel. In de kern is het bij PCOS allereerst belangrijk om je bloedsuikerspiegel stabiel te krijgen. Dat geeft de grootste omslag van ziekte naar gezondheid.

Tip 1. Vervang alle snelle, bewerkte suikers door langzame, natuurlijke suikers.

Snelle, bewerkte suikers hebben geen voedingswaarde voor het lichaam en geven een enorme piek en daling in je bloedsuikerspiegel. Deze grote pieken en dalen halen je hormoonbalans overhoop en brengen je insulineniveau uit balans (insuline resistentie). Zonder suiker gaan is niet nodig. Er zijn genoeg vormen van natuurlijke suikers die een gelijkmatige afgifte van energie geven en vol voedingswaarde zitten.
Laat je niet misleiden door de marketing van lightproducten of suikervrije producten. Deze bevatten doorgaans kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, sacharose of glucosesiroop die nog veel schadelijker zijn voor je gezondheid dan daadwerkelijke suikers. Daar raakt je hormoonbalans pas echt van in de war. Als je suiker wilt gebruiken, kies dan voor natuurlijke onbewerkte suikers die geen sterke pieken in je bloedsuikerspiegel veroorzaken! Let naast toegevoegde suikers in voeding ook op de glycemische index (GI) van natuurlijke suikers. Met andere woorden hoe snel de koolhydraten uit voedsel worden opgenomen als glucose (suiker) in het bloed. Met een GI onder de 55 zit je in de groene zone.  Alle zoetstoffen uit de supermarkt, ook geraffineerde stevia wil je ten alle tijden vermijden! Kokosbloemsuiker is een goede zoetstof met een lage glycemische index.

Tip 2. Vervang alle snelle Koolhydraten in je dieet door langzame, duurzame en natuurlijke koolhydraten.

Het probleem met de moderne voeding voor vrouwen met PCOS klachten is dat deze boordevol met ongezonde, lege koolhydraten zitten die je bloedsuikerspiegel enorm laten stijgen en dalen. Overproductie van het hormoon Insuline en insuline resistentie als gevolg. Als we het hebben over deze ongezonde, lege koolhydraten dan hebben we het over; aardappelen, mais en alle producten gemaakt uit geraffineerde granen zoals brood, pasta, rijst etc. We horen dan meestal 'Maar wat kan ik dan wel eten?' Het antwoord is dat er een hele wereld aan koolydraten bestaat die de meeste van ons niet toepassen in ons voedingspatroon.

In deze categorie hebben we boeken neergezet die overduidelijk de oplossing bieden voor het probleem van insuline resistentie en hoe dit met voeding te herstellen. Vervangen van brood, aardappelen en andere vormen van snelle suikers wordt leuk als je leest hoe makkelijk en lekker deze manier van eten kan zijn.

Helemaal zonder koolhydraten is niet gezond. Het is immers een belangrijke energieleverancier. Het gaat erom dat je leert kennen wat gezonde koolhydraten zijn en je lichaam gaat leren dat 30% van deze langzame gezonde koolhydraten per maaltijd, meer dan voldoende is voor brandstof. Wanneer je dan nog steeds snakt naar koolhydraten dan is er vaak sprake van een koolhydratenverslaving. Je lichaam heeft ongeveer 90 dagen nodig om te leren dat gezonde koolhydraten veel betere energie leveren. Je krijgt in het begin valse signalen dat je meer koolhydraten nodig hebt. Het heeft dezelfde neurologische effecten als een drugverslaving, waardoor je lichaam denkt iets nodig te hebben wat niet goed voor je is en je gevangen houdt in een vicieuze circel. 90 dagen is de tijd die je hersenen nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Het is een langzamere afgifte van brandstof, ipv die snelle kicks van lege koolhydraten. Het voedingssupplement D-Chiro-Inositol (DCI) kan heel goed helpen om de insuline gevoeligheid zodanig te verbeteren dat het snakken naar snelle koolhydraten opgelost wordt, zodat de overgang naar voedzame koolhydraten gemakkelijk gemaakt kan worden.

Verandering van snelle lege koolhydraten naar duurzame en voedzame koolhydraten is wel het mooiste kado wat je aan jezelf kunt geven als het om je hormonale gezondheid gaat. Je stemming wordt stabieler, je slaapt beter, krijgt veel meer energie en je metabolisme kan zich herstellen.

Tip 3. Combineer met voldoende gezonde vetten en eiwitten om de opname van suikers in je bloed te vertragen. 

Wanneer je in je maaltijden met koolhydraten elke keer voldoende gezonde bronnen van vetten en eiwitten toevoegd, dan worden de suikers in je lichaam gelijkmatiger opgenomen. Dit is een hele belangrijke en slimme truc om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

Vetten

Gezonde bronnen van vetten:Voor warm gebruik, om mee te koken zijn de volgende vetsoorten heel goed voor je hormoonbalans en geven ze de minste oxidatieve stress omdat ze goed bestand zijn tegen hitte: Kokosolie, Ghee (geklaarde boter), Rode Palmolie.Voor koud gebruik: Olijfolie, hennepzaadolieLet er bij olie altijd op dat de kwaliteit biologisch is en dat de verpakking van glas is. Dit is geen voedselproduct om concessies bij te doen omdat vet de eigenschap heeft schadelijke stoffen zoals bestrijdingsmiddelen en weekmakers in plastic optimaal te absorberen.

Eiwitten

Eiwitten bestaan natuurlijk in de vorm van vlees, maar er zijn ook genoeg plantaardige vormen van eiwitten. Veel snakken naar eten kan ook duiden op een tekort aan eiwitten in je voeding.
Dierlijk: Wanneer je dierlijke vormen van eiwitten kiest zorg er dan voor dat deze zo biologisch mogelijk zijn zonder kunstmatige bewerking of toevoegingen. Kijk uit met vissoorten zoals tilapia en pangasius omdat deze sterk vervuild zijn. Bij blikvis altijd kiezen voor goede kwaliteit op waterbasis. Webshops als de ekonoom.nl en biovoordeel.nl zijn hier goede bronnen voor omdat de kwaliteit zeer hoog is en de prijs redelijk goed. Melkproducten kun je beter vervangen door plantaardige vormen van eiwitten. Wanneer je yoghurt en kaas in je voeding wilt houden kun je het beste kiezen voor geitenkaas en yoghurt, omdat deze beter verteerbaar zijn.
Plantaardig: Plantaardige vormen van eiwitten vind je in de vorm van Avocado, hennepzaad, Kefir, Zeewier, Kiemgroenten, Noten en zaden, paddestoelen.

Tip 4. De helende kracht van fijngemalen lijnzaad

Lijnzaad wordt veel gebruik in olie, maar de helende kracht van lijnzaad is eigenlijk niet in de vetzuursamenstelling te vinden maar in een stofje genaamd 'lignanen' wat zich niet in de olie bevind maar in de zaden. Er zijn verschillende soorten lignanen die in kleine dosering in groente en fruit voorkomt, maar in zeer hoge dosering in lijnzaad. Wat is er bij PCOS klachten nu zo helend aan lignanen. Dat zit zo: Bij PCOS is het meestal zo dat er overschotten te vinden zijn van zowel oestrogenen als mannelijke hormonen. Er is een specifiek type lignaan dat heel mooi inhaakt op dit probleem. Het is het 'SDG plant lignaan' heeft het vermogen om het SHBG niveau te verhogen waardoor verschillende vormen van androgenen die bij veel vrouwen met PCOS vrij in het bloed rondzwerven weer gebonden kunnen worden. De overmatige aanwezigheid van mannelijk hormonen wordt hiermee gereduceerd. Ook helpt het om het stresshormoon cortisol te reduceren en oestrogenen uit te balanceren. 30 gram fijngemalen lijnzaad per dag gedurende 4 maanden heeft in een onderzoeksstudie, geleid tot: 70% vermindering in totaal serum testosteron, een 89% vermindering in vrije serum testosteron en een 65% vermindering in het percentage vrije testosteron. Ook werd er een vermindering van hirsutisme waargenomen. Belangrijk hierbij is wel dat je de hele zaden dagelijks zelf fijnmaalt! Wanneer lijnzaad vermalen wordt kun je het namelijk niet te lang bewaren. De werkzame stoffen gaan verloren en het gaat oxideren waardoor het al snel ranzig (term voor olie die niet meer goed is) wordt. Het is dus een zeer budget vriendelijke oplossing om iets structureel in je hormoonbalans aan te pakken. Biologisch lijnzaad kun je in iedere supermarkt en natuurwinkel inmiddels wel vinden. Fijnmalen kan bijvoorbeeld met een 'Krups F203 grinder' € 24,50. Je doet het lijnzaad er in en binnen een paar seconden heb je superfijn gemalen lijnzaad waardoor al die werkzame stoffen lekker hun werk kunnen doen in je lichaam. Je kunt dit door je yoghurt, een sapje, smoothie of gewoon door je eten doen. Omdat je opeens extra vezels binnen krijgt is het wel aan te raden om voldoende water te drinken, daarvoor kun je ook meteen even bij de volgende tip kijken om te zien hoe goed dat voor je hormoonbalans is!

Tip 5: Drink meer water! En vul je mineralen aan met een zoutoplossing.

Ontgifting van het lichaam is een belangrijke voorwaarde voor gezondheid. Omdat de lever een zeer belangrijke rol speelt bij de aanmaak en filtering van hormonen, is het heel belangrijk om het allerbelangrijkste systeem voor ontgifting in je lichaam te herstellen. Dit is allereerst je vochtbalans. Een zoutoplossing met ongeraffineerd zout helpt de mineralen in je lichaam aan te vullen, geeft je energie sochtends en is onontbeerlijk bij haar en huidproblemen. Voldoende water drinken is heel erg belangrijk, let goed op de kwaliteit van het water. Drink in geen geval kraanwater of uit plastic verpakkingen. Een goede waterfilter is de beste oplossing. 

Tip 6: Vervang melkproducten, maar doe het slim!

  • Geen melk van de koe, in geen geval. Lees ook Melk de witte sloper
  • Kies voor biologisch vlees/vis.
  • Kies voor plantaardige melk van noten zoals hazelnootmelk, amandelmelk of kokosmelk van de bio-winkel.
  • Vleesvervangers zonder soja! Alleen gefermenteerde soja is goed. Zie ook dit artikel over Soja
  • Geitenkaas of Geitenyoghurt is beter verteerbaar dan koemelkproducten.
  • Je kunt zelf heel eenvoudig kokosyoghurt maken! Klik hier voor het recept. Supergezond!
  • Groene smoothies zijn een fantastische manier om meer eiwitten op een supergezonde manier binnen te krijgen. Klik hier voor lekkere recepten.
  • Wanneer je graag yoghurt eet, kies dan voor volle biologische yoghurt van de natuurwinkel, direct van een goede boer.

Tip 7: Eet op gezette tijden

Je eetritme is enorm belangrijk voor de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel en andere hormonale processen. Sla daarom nooit een maaltijd over en eet op gezette tijden! Drie keer per dag op een vaste tijd en een gezond tussendoortje als je honger krijgt. Na acht uur 's avonds niet meer eten verricht wonderen voor je systeem. Dit omdat je organen zoals lever en darmen volledig tot rust kunnen komen en ze alleen op deze manier zich werkelijk kunnen ontdoen van afvalstoffen. Doe het een week en ervaar het verschil in je kwaliteit van slaap en energie niveau!

Tip 8: Help! Voedingsadvies via e-mail of zoek een diëtist op het gebied van hormoonbalans

Voor vragen over jouw voedingspatroon of hulp bij het veranderen hiervan, kun je contact opnemen met Fleur via fleur@pcos-solutions.nl. Zij beantwoord één keer per week haar mail. Zij is trainer hormoonfactor en reist op dit moment rond door Spanje.
Zou je graag naar een diëtist gaan die weet hoe je jouw hormoonbalans op basis van voeding kunt herstellen? Klik hier voor een lijst met trainers 'Hormoonfactor'.