Natuurlijk Effectief

D-Chiro Inositol (DCI) helpt vrouwen met PCOS om de gezondheid op natuurlijke wijze te herstellen.

De werking van DCI is wetenschappelijk onderzocht en geeft resultaat waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Wat is DCI? Bestel DCI

Herstel PCOS klachten met effectieve aanpassingen in voeding

Even opnieuw leren eten

Chronische aandoening zijn het gevolg van de ontwikkeling in onze moderne maatschapij. Voeding is wel één van de grootste veroorzakers van PCOS klachten. Soms denken we dat we gezond eten, maar halen we onbewust onze hormoonbalans overhoop. De truc is om inzicht te krijgen in welke voeding schadelijk is voor je gezondheid en deze te vervangen door voeding die je hormoonbalans juist verbetert. Zo pak je de diepere oorzaak van je probleem aan en kun je jouw gezondheid terug krijgen zoals dat van nature bedoeld is! Hieronder kun je leren welk voedingspatroon de neerwaartse spiraal doorbreekt en de hormoonbalans in het lichaam herstelt. Meer energie, geen eetbuien meer, een gezond gewicht, een verbetering in je cyclus en een mooie huid. Natuurlijk kun je ook hulpmiddelen zoals supplementen inzetten om het allemaal wat gemakkelijker maken, maar het voedingspatroon is de kern van je hormoonbalans. En dat kun je uiteindelijk niet vervangen. De resultaten zijn fantastisch! We hebben 6 tips verzameld die direct inhaken op je PCOS problemen. Geniet ervan, want eten op deze manier is zo lekker. In de kern is het bij PCOS allereerst belangrijk om je bloedsuikerspiegel stabiel te krijgen. Hieronder kun je lezen hoe dat precies werkt in de praktijk. Wanneer je insuline hormoon tot rust komt, kan je hormoonbalans zich gaan herstellen.

Tip 1. Alleen natuurlijke suikers met een lage Glycemische index

Geraffineerde of bewerkte suikers hebben geen voedingswaarde voor het lichaam en doen alleen maar schade aan je hormoonbalans. Zonder suiker gaan is niet nodig. Er zijn genoeg vormen van natuurlijke suikers die een gelijkmatige afgifte van energie geven en vol voedingswaarde zitten.
Laat je niet misleiden door de marketing van lightproducten of suikervrije producten. Deze bevatten doorgaans kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, sacharose of glucosesiroop die nog veel schadelijker zijn voor je gezondheid dan daadwerkelijke suikers. Daar raakt je hormoonbalans pas echt van in de war. Als je suiker wilt gebruiken, kies dan voor natuurlijke onbewerkte suikers die geen sterke pieken in je bloedsuikerspiegel veroorzaken! Let naast toegevoegde suikers in voeding ook op de glycemische index (GI) van natuurlijke suikers. Met andere woorden hoe snel de koolhydraten uit voedsel worden opgenomen als glucose (suiker) in het bloed. Met een GI onder de 55 zit je in de groene zone.  Alle zoetstoffen uit de supermarkt, ook geraffineerde stevia wil je ten alle tijden vermijden! Hoewel op de bioafdeling in de reguliere supermarkt nu soms ook kokosbloemsuiker te vinden is en dat is wel ok.

Tip 2. Over Koolhydraten, terug naar de oervoeding!

Inmiddels is het voor veel vrouwen met PCOS wel duidelijk dat hier de crux ligt. Het probleem met de moderne voeding voor vrouwen met PCOS klachten is dat deze boordevol met ongezonde, lege koolhydraten zitten die je bloedsuikerspiegel enorm laten stijgen en dalen. Overproductie van het hormoon Insuline en insuline resistentie als gevolg. Als we het hebben over deze ongezonde, lege koolhydraten dan hebben we het over; aardappelen, mais en alle producten gemaakt uit geraffineerde granen zoals brood, pasta, rijst etc. We horen dan meestal 'Maar wat kan ik dan wel eten?' Helemaal zonder koolhydraten is niet gezond. Het is immers een belangrijke energieleverancier. Het gaat erom dat je leert kennen wat gezonde koolhydraten zijn en je lichaam gaat leren dat 30% van deze koolhydraten per maaltijd, meer dan voldoende is voor brandstof. Wanneer je dan nog steeds snakt naar koolhydraten dan is er vaak sprake van een koolhydratenverslaving en een chronisch vochttekort. Je lichaam heeft ongeveer 90 dagen nodig om te leren dat gezonde koolhydraten veel betere energie leveren. Dat is de tijd die je hersenen nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Het is een langzamere afgifte van brandstof, ipv die snelle kicks van lege koolhydraten. D-Chiro-Inositol (voedingssupplement) kan heel goed helpen om de insuline gevoeligheid zodanig te verbeteren dat het snakken naar snelle koolhydraten opgelost wordt, zodat de overgang naar voedzame koolhydraten gemakkelijk gemaakt kan worden.

Gezonde koolhydraten

Gezonde koolhydraten geven geleidelijk en duurzaam energie aan het lichaam en bevatten veel voedingsstoffen. Granen zijn niet per difinitie ongezond, tenzij je er een gevoeligheid voor hebt. Het probleem is alleen dat de meeste granen dusdanig geraffineerd (bewerkt) zijn waardoor alleen de lege meelkern overblijft. Door fijnmaling etc. De vele voedingsstoffen zoals vezels, B-vitaminen, magnesium, ijzer, fosfor, mangaan en selenium zijn dan verloren gegaan door het productieproces. Dit geldt ook voor producten waar volkoren op staat, deze term is zeer misleidend. Dit hangt ook af van het soort graan, mais en rijst hebben weinig tot geen voedingswaarde, terwijl haver, tarwe, spelt, gierst, gerst, rogge en haver weer boordevol voedingsstoffen zitten. Het gaat er dus om dat de producten met granen langzaam bewerkt zijn en dat alle elementen van het oorspronkelijke graan nog aanwezig zijn. In een supermarkt kun je deze per definitie niet meer vinden. Het is dus óf bij een natuurwinkel navraag doen, óf zelf baken op basis van volwaardige ongeraffineerde granen. Maar let op, wanneer je gevoelig bent voor granen, wat een gedeelte van ons is, dan dien je granen te vermijden. Behalve haver, deze is wel glutenvrij verkrijgbaar.
Lees ook dit artikel over granen door Juglen Zwaan, Orthomoleculair therapeut.
Supergezonde vormen van koolhydraten zijn op basis van: Boekweitmeel, Kastanjemeel, Teffmeel. Deze zijn allemaal glutenvrij. Haver heeft ook een zeer gunstige invloed op onze gezondheid.

Glutenvrij?

Wanneer je echter gevoelig bent voor granen/gluten, dan kun je alle graansoorten beter vermijden. Dit kun je laten meten via een bloedanalyse. Wij werken voor bloedonderzoek graag samen met Arthur Glorie van SuperNaturalLife.nl, vanwege de kwaliteit van het onderzoek en de deskundige interpretatie en begeleiding.

Bronnen om te leren over gezonde Koolhydraten

Een goede manier om opnieuw te leren eten is de zogenaamde 'oervoeding'. Dit is een geweldige manier om je hormonen weer in balans te brengen en de rest van je gezondheid ook trouwens. Dit is namelijk de voeding waar we op gebouwd zijn en brengt ons terug naar een soort nulpunt waardoor alle functies in het lichaam weer de gelegenheid krijgen om hun balans terug te vinden. Insuline resistentie komt in de rimboe immers niet voor! Het 'Paleo dieet' is een handige manier om te leren wat oervoeding nu precies is. Door Paleo recepten op internet te zoeken kom je al snel in de flow naar gezondheid, omdat het zo heerlijk is. En wil je gezin niet helemaal mee in de trend van vulling naar voeding? Dan zet je voor diegenen toch lekker en met veel liefde brood, een pannetje aardappelen, rijst of pasta op tafel? :) Je kunt gedrag van anderen niet veranderen, je kunt ze wel inspireren door te laten zien hoe lekker het is en hoe goed je je erdoor voelt. En uiteindelijk is oervoeding zoo lekker dat het allemaal vanzelf gaat. In onderstaande bronnen kun je ook heerlijke broodrecepten vinden.

  • Kijk ook op: Oerkracht.nl hier is een hele database aan verrukkelijke recepten vinden! Als je de smaak eenmaal te pakken hebt is goed eten ook niet meer zo'n strijd, want als het Paleo is, dan is het goed :) Google ook op Paleo voor andere recepten en inspiratie op het internet.
  • Het boek Oersterk is een geweldige bron van uitleg, helder met heerlijke gemakkelijke recepten die je voor het hele gezin op tafel kunt zetten.

Tip 3. De helende kracht van fijngemalen lijnzaad

Lijnzaad wordt veel gebruik in olie, maar de helende kracht van lijnzaad is eigenlijk niet in de vetzuursamenstelling te vinden maar in een stofje genaamd 'lignanen' wat zich niet in de olie bevind maar in de zaden. Er zijn verschillende soorten lignanen die in kleine dosering in groente en fruit voorkomt, maar in zeer hoge dosering in lijnzaad. Wat is er bij PCOS klachten nu zo helend aan lignanen. Dat zit zo: Bij PCOS is het meestal zo dat er overschotten te vinden zijn van zowel oestrogenen als mannelijke hormonen. Er is een specifiek type lignaan dat heel mooi inhaakt op dit probleem. Het is het 'SDG plant lignaan' heeft het vermogen om het SHBG niveau te verhogen waardoor verschillende vormen van androgenen die bij veel vrouwen met PCOS vrij in het bloed rondzwerven weer gebonden kunnen worden. De overmatige aanwezigheid van mannelijk hormonen wordt hiermee gereduceerd. Ook helpt het om het stresshormoon cortisol te reduceren en oestrogenen uit te balanceren. 30 gram fijngemalen lijnzaad per dag gedurende 4 maanden heeft in een onderzoeksstudie, geleid tot: 70% vermindering in totaal serum testosteron, een 89% vermindering in vrije serum testosteron en een 65% vermindering in het percentage vrije testosteron. Ook werd er een vermindering van hirsutisme waargenomen. Belangrijk hierbij is wel dat je de hele zaden dagelijks zelf fijnmaalt! Wanneer lijnzaad vermalen wordt kun je het namelijk niet te lang bewaren. De werkzame stoffen gaan verloren en het gaat oxideren waardoor het al snel ranzig (term voor olie die niet meer goed is) wordt. Het is dus een zeer budget vriendelijke oplossing om iets structureel in je hormoonbalans aan te pakken. Biologisch lijnzaad kun je in iedere supermarkt en natuurwinkel inmiddels wel vinden. Fijnmalen kan bijvoorbeeld met een 'Krups F203 grinder' € 24,50. Je doet het lijnzaad er in en binnen een paar seconden heb je superfijn gemalen lijnzaad waardoor al die werkzame stoffen lekker hun werk kunnen doen in je lichaam. Je kunt dit door je yoghurt, een sapje, smoothie of gewoon door je eten doen. Omdat je opeens extra vezels binnen krijgt is het wel aan te raden om voldoende water te drinken, daarvoor kun je ook meteen even bij de volgende tip kijken om te zien hoe goed dat voor je hormoonbalans is!

Tip 4. Drink meer water! En vul je mineralen aan met een zoutoplossing.

Hormonen zijn signaalstoffen! Je lichaamswater is dé drager voor deze signalen. Het is de basis van je gezondheid. Bij hormoonklachten en vruchtbaarheidsproblemen zijn er vaak tekenen van chronische uitdroging zoals hoofdpijn, veel dorst, huidproblemen, darmklachten, vermoeidheid. Wil je weten hoe je de vochtbalans in je lichaam eenvoudig kunt herstellen? Kijk dan hier onder bij het Blogartikel over hoe je de waterhuishouding in je lichaam kunt herstellen. De solé (mineraalzoutoplossing) die in dit artikel staat is bijzonder geschikt ook bij haaruitval, omdat dit vaak gepaard gaat met een mineraaltekort.
Daarbij is een goede waterfilter belangrijk voor de opneembaarheid en zuiverheid van het water dat je drinkt. De hormoonverstoorder BPA is een bekende boosdoener bij PCOS klachten, vooral op het gebied van mannelijke hormonen. Kies daarom voor een waterfles die vrij is van BPA en andere weekmakers. Ook is het voor de opname van water heel belangrijk om je drinkwater te filteren vanwege de medicijnresten, zware metalen en pesticiden die de afgelopen jaren in onze drinkwaterbronnen terecht zijn gekomen. Wanneer water onder druk wordt gezet in leidingen wordt ook de structuur van het water onnatuurlijk groot, waardoor het lichaam dit nog maar moeilijk op kan nemen. Je kunt dan heel veel water drinken, maar als het niet zuiver is en de clusters veel te groot zijn, kan het water maar moeilijk haar belangrijke functie in het lichaam uitoefenen. Lees daarom ook over het zuiveren en vitaliseren van water om je gezondheid in de basis te herstellen.

Tip 5. Eiwitten

Eiwitten hebben een hele belangrijke functie bij het herstellen van PCOS-klachten. Het zijn dé bouwstenen van alle herstelwerkzaamheden in je lichaam. Wanneer je lichaam veel werk moet verrichten doordat het uit balans is, is er een verhoogde behoefte aan deze bouwstoffen. Nog een voordeel van eiwitten is dat het in je maaltijd de opname van suikers vertraagd en daardoor je bloedsuikerspiegel en metabolisme ondersteund.

Biologisch

Het kiezen van gezonde, biologische eiwitbronnen is wel heel belangrijk, omdat je anders het risico loopt veel hormonen, e-nummers en antibiotica binnen te krijgen door de manier waarop op dit moment wordt omgegaan met de vee industrie.

Lactose intolerant?

Wanneer je twijfelt over melkproducten, dan geldt hiervoor hetzelfde al bij gluten, laat even testen of je overgevoelig bent voor lactose. Wanneer dit zo is, dan echt per definitie vermijden. Anders kun je met mate af en toe best wat geitenkaas of biologische yoghurt nemen.

  • Kies voor biologisch vlees/vis.
  • Kies voor plantaardige melk van noten zoals hazelnootmelk, amandelmelk of kokosmelk van de bio-winkel.
  • Vleesvervangers zonder soja! Alleen gefermenteerde soja is goed. Zie ook dit artikel over Soja
  • Geitenkaas of Geitenyoghurt is beter verteerbaar dan koemelkproducten.
  • Je kunt zelf heel eenvoudig kokosyoghurt maken! Klik hier voor het recept. Supergezond!
  • Groene smoothies zijn een fantastische manier om meer eiwitten op een supergezonde manier binnen te krijgen. Klik hier voor lekkere recepten.
  • Wanneer je graag yoghurt eet, kies dan voor volle biologische yoghurt van de natuurwinkel, direct van een goede boer.
  • Geen melk van de koe, in geen geval. Lees ook Melk de witte sloper

Tip 6. Eet op gezette tijden

Je eetritme is enorm belangrijk voor de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel en andere hormonale processen. Sla daarom nooit een maaltijd over en eet op gezette tijden! Drie keer per dag op een vaste tijd en een gezond tussendoortje als je honger krijgt.

Tip 7. Omega 3-6-9 vetzuren

Alle vetten vermijden is niet zo slim, want deze spelen een belangrijke rol in de hormonale gezondheid. Er zijn goede en slechte vetten. Vrouwen met PCOS hebben vaak teveel slechte vetten in hun bloed. Slechte vetten zijn verzadigde vetten en nog slechter zijn transvetten. Slechte vetten zitten voornamelijk in margarine, frituurvet, koekjes, vet vlees, zuivel en roomboter. Deze beschadigen je celwanden en saboteren het vermogen van je cellen om energie te produceren. Vooral bij vermoeidheid helemaal vermijden dus.
Goede vetten noemen we onverzadigde vetten en zijn juist heel erg gezond en helpen juist om de hormoonbalans en menstruatie cyclus te herstellen. De meest optimale manier om essentiële vetzuren binnen te krijgen is via kokosolie, ghee, geweekte hennepzaden, koudgeperste biologische hennepzaadolie (koud gebruiken). Dit heb je iedere dag nodig.

Voor vragen over voeding, neem gerust contact met ons op.