Natuurlijk Effectief

D-Chiro Inositol (DCI) helpt vrouwen met PCOS om de gezondheid op natuurlijke wijze te herstellen.

De werking van DCI is wetenschappelijk onderzocht en geeft resultaat waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Wat is DCI? Bestel DCI

Herstel PCOS klachten met effectieve aanpassingen in voeding

Even opnieuw leren eten

Chronische aandoening zijn het gevolg van de ontwikkeling in onze moderne maatschapij. Voeding is wel één van de grootste veroorzakers van PCOS klachten. Soms denken we dat we gezond eten, maar halen we onbewust onze hormoonbalans overhoop. De truc is om inzicht te krijgen in welke voeding schadelijk is voor je gezondheid en deze te vervangen door voeding die je hormoonbalans juist verbetert. Zo pak je de diepere oorzaak van je probleem aan en kun je jouw gezondheid terug krijgen zoals dat van nature bedoeld is! Hieronder kun je leren welk voedingspatroon de neerwaartse spiraal doorbreekt en de hormoonbalans in het lichaam herstelt. Meer energie, geen eetbuien meer, een gezond gewicht, een verbetering in je cyclus en een mooie huid. Natuurlijk kun je ook hulpmiddelen zoals supplementen inzetten om het allemaal wat gemakkelijker maken, maar het voedingspatroon is de kern van je hormoonbalans. En dat kun je uiteindelijk niet vervangen. De resultaten zijn fantastisch! We hebben 6 tips verzameld die direct inhaken op je PCOS problemen. Geniet ervan, want eten op deze manier is zo lekker.

Tip 1. Alleen natuurlijke suikers met een lage Glycemische index

Als je weet wat natuurlijke suikers zijn, dan weet je ook dat dit veel lekkerder is dan witte suiker of rietsuiker. Aangezien insuline resistentie een grote veroorzaker is van de ontwikkeling van PCOS klachten, is suiker nummer 1 om aan te pakken op het gebied van voeding. Laat je niet misleiden door de marketing van lightproducten of suikervrije producten. Deze bevatten doorgaans kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, die nog veel schadelijker zijn voor je gezondheid dan daadwerkelijke suikers. Als je suiker wilt gebruiken, kies dan voor natuurlijke onbewerkte suikers die geen sterke pieken in je bloedsuikerspiegel veroorzaken! Let naast toegevoegde suikers in voeding ook op de glycemische index (GI) van natuurlijke suikers. Met andere woorden hoe snel de koolhydraten uit voedsel worden opgenomen als glucose (suiker) in het bloed. Met een GI onder de 55 zit je in de groene zone.  Brood uit de supermarkt (ook bio en spelt) gedraagt zich als snelle suikers en wil je dus ten alle tijden vermijden! Om naast de suikers ook brood te vervangen, kijk hieronder bij tip 2.
Vind je het heel erg moeilijk om van de snelle suikers af te blijven, dan kun je ook een aantal maanden het voedingssupplement d-chiro-inositol gebruiken om de insuline gevoeligheid te verbeteren, waardoor je lichaam niet meer zo snakt naar suiker.

Tip 2. Terug naar de oervoeding! 

Een goede manier om opnieuw te leren eten is de zogenaamde 'oervoeding'. Dit is een geweldige manier om je hormonen weer in balans te brengen en de rest van je gezondheid ook trouwens. Dit is namelijk de voeding waar we op gebouwd zijn en brengt ons terug naar een soort nulpunt waardoor alle functies in het lichaam weer de gelegenheid krijgen om hun balans terug te vinden. Insuline resistentie komt in de rimboe immers niet voor! Het 'Paleo dieet' is een handige manier om te leren wat oervoeding nu precies is. Door Paleo recepten op internet te zoeken kom je al snel in de flow naar gezondheid, omdat het zo heerlijk is. En wil je gezin niet helemaal mee in de trend van vulling naar voeding? Dan zet je voor diegenen toch lekker en met veel liefde brood, een pannetje aardappelen, rijst of pasta op tafel? :) Je kunt gedrag van anderen niet veranderen, je kunt ze wel inspireren door te laten zien hoe lekker het is en hoe goed je je erdoor voelt.
Kijk ook op: Oerkracht.nl hier is een hele database aan verrukkelijke recepten vinden! Als je de smaak eenmaal te pakken hebt is goed eten ook niet meer zo'n strijd, want als het Paleo is, dan is het goed :) Google ook op Paleo voor andere recepten en inspiratie op het internet.

Tip 3. De helende kracht van fijngemalen lijnzaad

Lijnzaad wordt veel gebruik in olie, maar de helende kracht van lijnzaad is eigenlijk niet in de vetzuursamenstelling te vinden maar in een stofje genaamd 'lignanen' wat zich niet in de olie bevind maar in de zaden. Er zijn verschillende soorten lignanen die in kleine dosering in groente en fruit voorkomt, maar in zeer hoge dosering in lijnzaad. Wat is er bij PCOS klachten nu zo helend aan lignanen. Dat zit zo: Bij PCOS is het meestal zo dat er overschotten te vinden zijn van zowel oestrogenen als mannelijke hormonen. Er is een specifiek type lignaan dat heel mooi inhaakt op dit probleem. Het is het 'SDG plant lignaan' heeft het vermogen om het SHBG niveau te verhogen waardoor verschillende vormen van androgenen die bij veel vrouwen met PCOS vrij in het bloed rondzwerven weer gebonden kunnen worden. De overmatige aanwezigheid van mannelijk hormonen wordt hiermee gereduceerd. Ook helpt het om het stresshormoon cortisol te reduceren en oestrogenen uit te balanceren. 30 gram fijngemalen lijnzaad per dag gedurende 4 maanden heeft in een onderzoeksstudie, geleid tot: 70% vermindering in totaal serum testosteron, een 89% vermindering in vrije serum testosteron en een 65% vermindering in het percentage vrije testosteron. Ook werd er een vermindering van hirsutisme waargenomen. Belangrijk hierbij is wel dat je de hele zaden dagelijks zelf fijnmaalt! Wanneer lijnzaad vermalen wordt kun je het namelijk niet te lang bewaren. De werkzame stoffen gaan verloren en het gaat oxideren waardoor het al snel ranzig (term voor olie die niet meer goed is) wordt. Het is dus een zeer budget vriendelijke oplossing om iets structureel in je hormoonbalans aan te pakken. Biologisch lijnzaad kun je in iedere supermarkt en natuurwinkel inmiddels wel vinden. Fijnmalen kan bijvoorbeeld met een 'Krups F203 grinder' € 24,50. Je doet het lijnzaad er in en binnen een paar seconden heb je superfijn gemalen lijnzaad waardoor al die werkzame stoffen lekker hun werk kunnen doen in je lichaam. Je kunt dit door je yoghurt, een sapje, smoothie of gewoon door je eten doen. Omdat je opeens extra vezels binnen krijgt is het wel aan te raden om voldoende water te drinken, daarvoor kun je ook meteen even bij de volgende tip kijken om te zien hoe goed dat voor je hormoonbalans is!

Tip 4. Drink meer water! En vul je mineralen aan met een zoutoplossing.

Hormonen zijn signaalstoffen! Je lichaamswater is dé drager voor deze signalen. Het is de basis van je gezondheid. Bij hormoonklachten en vruchtbaarheidsproblemen zijn er vaak tekenen van chronische uitdroging zoals hoofdpijn, veel dorst, huidproblemen, darmklachten, vermoeidheid. Wil je weten hoe je de vochtbalans in je lichaam eenvoudig kunt herstellen? Kijk dan hier onder bij het Blogartikel over hoe je de waterhuishouding in je lichaam kunt herstellen. De solé (mineraalzoutoplossing) die in dit artikel staat is bijzonder geschikt ook bij haaruitval, omdat dit vaak gepaard gaat met een mineraaltekort.
Daarbij is een goede waterfilter belangrijk voor de opneembaarheid en zuiverheid van het water dat je drinkt. De hormoonverstoorder BPA is een bekende boosdoener bij PCOS klachten, vooral op het gebied van mannelijke hormonen. Kies daarom voor een waterfles die vrij is van BPA en andere weekmakers. Ook is het voor de opname van water heel belangrijk om je drinkwater te filteren vanwege de medicijnresten, zware metalen en pesticiden die de afgelopen jaren in onze drinkwaterbronnen terecht zijn gekomen. Wanneer water onder druk wordt gezet in leidingen wordt ook de structuur van het water onnatuurlijk groot, waardoor het lichaam dit nog maar moeilijk op kan nemen. Je kunt dan heel veel water drinken, maar als het niet zuiver is en de clusters veel te groot zijn, kan het water maar moeilijk haar belangrijke functie in het lichaam uitoefenen. Lees daarom ook over het zuiveren en vitaliseren van water om je gezondheid in de basis te herstellen.

Tip 5. Eiwitten

Eiwitten hebben een hele belangrijke functie bij het herstellen van PCOS-klachten. Het zijn dé bouwstenen van alle herstelwerkzaamheden in je lichaam. Wanneer je lichaam veel werk moet verrichten doordat het uit balans is, is er een verhoogde behoefte aan deze bouwstoffen. Nog een voordeel van eiwitten is dat het in je maaltijd de opname van suikers vertraagd en daardoor je bloedsuikerspiegel en metabolisme ondersteund.
Het kiezen van gezonde, biologische eiwitbronnen is wel heel belangrijk, omdat je anders het risico loopt veel hormonen, e-nummers en antibiotica binnen te krijgen door de manier waarop op dit moment wordt omgegaan met de vee industrie. Vermijd vleesvervangers met Soja vanwege de genetische modificatie ervan en het effect op je hormonen. Soja is trouwens ook niet 'Paleo', dus dat is heel makkelijk.
- Kies voor biologisch vlees/vis.
- Kies voor plantaardige melk van noten zoals hazelnootmelk, amandelmelk of kokosmelk van de bio-winkel.
- Vleesvervangers zonder soja! Alleen gefermenteerde soja is goed. Zie ook dit artikel over Soja.
- Geitenkaas of Geitenyoghurt is beter verteerbaar dan koemelkproducten.
- Je kunt zelf heel eenvoudig kokosyoghurt maken! Klik hier voor het recept. Supergezond!
- Groene smoothies zijn een fantastische manier om meer eiwitten op een supergezonde manier binnen te krijgen. Klik hier voor lekkere recepten.

Tip 6. Eet op gezette tijden

Je eetritme is enorm belangrijk voor de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel en andere hormonale processen. Sla daarom nooit een maaltijd over en eet op gezette tijden! Drie keer per dag op een vaste tijd en een gezond tussendoortje als je honger krijgt.

Tip 7. Omega 3-6-9 vetzuren

Alle vetten vermijden is niet zo slim, want deze spelen een belangrijke rol in de hormonale gezondheid. Er zijn goede en slechte vetten. Vrouwen met PCOS hebben vaak teveel slechte vetten in hun bloed. Slechte vetten zijn verzadigde vetten en nog slechter zijn transvetten. Slechte vetten zitten voornamelijk in margarine, frituurvet, koekjes, vet vlees, zuivel en roomboter. Deze beschadigen je celwanden en saboteren het vermogen van je cellen om energie te produceren. Vooral bij vermoeidheid helemaal vermijden dus.
Goede vetten noemen we onverzadigde vetten en zijn juist heel erg gezond en helpen juist om de hormoonbalans en menstruatie cyclus te herstellen. De meest optimale manier om essentiële vetzuren binnen te krijgen is via kokosolie, ghee, geweekte hennepzaden, koudgeperste biologische hennepzaadolie (koud gebruiken). Dit heb je iedere dag nodig.

Voor vragen over voeding, neem gerust contact met ons op.