test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Oorzaken E-Book

B12 tekort? Weet wat je mist!

Vitamine niveaus in je bloed zijn een vitaal onderdeel van de verergering óf verbetering van PCOS klachten. Tóch wordt er heel vaak níet op geprikt door de arts. Dat het niet standaard gebeurt betekent niet dat je er niet om kunt vragen. In tegendeel, de arts staat oorspronkelijk in dienst van jouw gezondheid. In tegenstelling tot hoe het vandaag de dag vaak gebracht wordt, alsof de arts een autoriteit is waar je naar moet luisteren.
Een arts is geen autoriteit, maar een dienstverlener. Het is belangrijk om zelf goed op te letten of je de kwaliteit in behandeling en zorg krijgt die je nodig hebt! Een stukje kennis is onmisbaar om goede beslissingen en aanvragen te maken voor je gezondheid. De informatie hieronder gaat over vitamine B12, hoe je een tekort kunt waarnemen, wat een goed onderzoek is, waarom het een rol speelt bij hormonale klachten en waar je op moet letten om zaken zoals vergiftiging te voorkomen.

Hoe weet je dat je een B12 tekort hebt?


Algemene Symptomen


Het is belangrijk om zelf de symptomen goed te herkennen, omdat een arts een vitamine tekort vaak niet waarneemt. Algemene symptomen van een  B12 tekort kunnen zijn:
1. vermoeidheid, problemen met concentratie en geheugen
2. (chronische) darmproblemen
3. Ontstoken, brandende of prikkelende tong.
4. Tintelingen in handen en voeten.
5. Neerslachtigheid.
6. Slaapproblemen
7. Duizeligheid, bloedarmoede of oorsuizen.
8. Maagproblemen, te weinig maagzuur of maagoperatie gehad.
9. Veel stress
10. Medicijngebruik zoals anti-conceptiepil, maagzuurremmers, metformine , anti-biotica, anti-depressiva.
Bij vijf of meer van deze klachten is er mogelijk een vitamine B12 tekort in je lichaam.

PCOS symptomen

1. Onregelmatige menstruatie en Onvruchtbaarheid

Vitamine B12 is een vitaal element voor de vruchtbaarheid en mag zeker bij cyclusstoornissen of een vruchtbaarheidsbehandeling niet vergeten worden. Wanneer er niet op gecheckt wordt, vraag er dan om.

2. Depressieve gevoelens

B12 is nauw betrokken bij de vorming van de gelukshormonen zoals serotonine en dopamine. Wanneer er te weinig van deze stoffen in het lichaam worden aangemaakt kun je je zeer ongelukkig voelen. Een neveneffect van deze biochemische processen in je lichaam is dat er negatieve gedachten patronen kunnen ontstaan. Het is dus niet alleen een kwestie van mentaliteit of wilskracht. De hormonen die in je lichaam aangemaakt worden kunnen je humeur letterlijk maken of breken.

3. Slaapproblemen en vermoeidheid/uitputting

Het slaaphormoon melatonine is ook verbonden aan B12. Melatonine kan namelijk niet zonder serotonine en serotonine heeft B12 nodig. Dit is heel belangrijk niet alleen om in slaap te komen maar ook om een goede kwaliteit slaap te hebben waardoor je uitgerust wakker kunt worden.

4. Spijsvertering

Veel vrouwen met PCOS ervaren ook klachten in de darmen. Prikkelbaar na eten, een slechte opname van voedingsstoffen door een verstoorde balans tussen goede en slechte bacteriën in de darm. Ook kan de darmwand beschadigd zijn waardoor het zogenaamde “leaky gut optreedt. B12 speelt een belangrijke rol bij de celdeling en de darmen hebben een zeer hoog tempo van celvernieuwing. Hierdoor kan een b12 tekort snel een negatief effect hebben op de staat van de darm. De darm speelt een hele belangrijke rol in de hormoonhuishouding doordat deze zorgt voor afbraak, omzetting en recycling van hormonen. Ook bepaalt de gezondheid van de darm in welke mate voedingsstoffen beschikbaar worden gemaakt voor het lichaam.

Bloedonderzoek

Naast het feit dat vitamine tekorten niet op de voorgrond liggen in het artsen vak, is B12 ook nog eens moeilijk waar te nemen via het bloed.
Er zijn verschillende methoden om B12 in het bloed te testen te weten; serum B12, actief B12 en Homocysteïne.
Niet iedere test is even accuraat! Vaak worden regulier toch de eerstgenoemde, goedkopere tests aangeboden en pas bij bijzondere vraag de accuratere en kostbaardere methoden.
Volgens de opgestelde waarden door de gezondheidsraad is een waarde minder dan 148 pmol/l een tekort en kan er tussen de 148 en 250 pmol/L ook sprake zijn van een B12 tekort.

Opneembaarheid van B12

De bloedwaarde is niet een volledige manier om te kunnen zeggen of je wel of geen tekort hebt in je lichaam. Naast de aanwezigheid van voldoende B12 in het bloed is het namelijk een belangrijke voorwaarde dat B12 ook in de cellen terecht komt! Wordt de B12 wel opgenomen?!
Een onderzoek die een tekort en de opname ervan in je lichaam kan bepalen is het meten van ‘methylmalonzuur’ in urine. Wanneer deze waarde te hoog is, dan is dat de indicatie dat B12 niet wordt opgenomen. Vermoed je een B12 tekort? Kies dan voor een goed labonderzoek dat uitsluitsel geeft over het B12 niveau in het bloed als ook de opneembaarheid te van. Dit kan dus via een ‘homocysteïne test’ en aanvullend een meting van ‘methylmalonzuur’ in de urine.

B12 nooit zonder voldoende B11 en B11 nooit zonder B12!

Zonder voldoende foliumzuur kan B12 niet goed functioneren, sterker nog er kan zelfs schade optreden wanneer er te weinig foliumzuur in het lichaam aanwezig is. Laat daarom standaard je B11 meeprikken bij het bepalen van een B12 tekort.
Wees je bij een kinderwens er van bewust dat de inname van foliumzuur (B11) een groot effect kan hebben op de functie en aanwezigheid van vitamine B12! Vitamine B11 wordt in voorbereiding op een zwangerschap vaak geïsoleerd ingenomen met een kwaliteit die van onnatuurlijke structuur is. Neem in voorbereiding op een zwangerschap foliumzuur daarom altijd in een natuurlijk multizwanger complex of in een vitamine B-complex met een natuurlijke vorm van B11 zoals folaat of mthf.

Belangrijke informatie voor een gezond en effectief B12 supplement

Heel belangrijk om te weten bij een vitamine B12 tekort, is hoe te suppleren. Hierbij wil je twee dingen weten:

  1. 1. Welk type B12 zit in het supplement?

    B12 kun je uit vlees halen. Wanneer je voornamelijk vegetarisch eet, dan is het in eerste instantie belangrijk om deze oorzakelijke kwestie te heroverwegen wanneer er geen sprake is van een principiële overtuiging. Er zijn meningen over plantaardige bronnen van vitamine B12, maar de vorm van B12 uit planten is niet gelijk aan die uit vlees en deze vormen van B12 hebben daardoor ook niet dezelfde uitwerking op het menselijk lichaam.
    Bij een B12 tekort is het echter nodig om in hoge doseringen te suppleren in het kader van het aanvullen van je reserve voorraden. De meest voorkomende vorm van B12 in supplementen is de verbinding genaamd ‘cyanocobalamine’. Deze stof is niet zo gezond voor het lichaam omdat deze aan cyanide gebonden is, een zeer giftige stof voor de mens, ook wel bekend als rattengif. Het beste kun je kiezen voor de B12 vormen zoals ‘methylcobalamine’, ‘adenosylcobalamine’ en ‘hydroxocobalamine’ die goed geschikt zijn voor het menselijk lichaam of een combinatie van deze drie.
  2. 2. Is de vitamine B12 wel goed opneembaar?

    Wanneer de B12 in een pil beschikbaar wordt gemaakt en via je spijsvertering verwerkt moet worden om opgenomen te worden, dan is het afhankelijk van metabolische gezondheid in hoeverre de B12 ook daadwerkelijk in je bloedbaan terecht komt.
    Het beste is om een natuurgetrouw supplement te nemen waar geen synthetische verbindingen aan te pas komen. Ook is de bio-beschikbaarheid van het supplement belangrijk. Kies daarom voor een supplement die direct in je bloedbaan terecht kan komen via het slijmvlies in je mond. Een zuigtablet of een vloeistof die je in je mond kunt houden gedurende een aantal minuten is hiervoor de uitgewezen oplossing.

    Risicogroepen

    Een B12 tekort merk je niet altijd direct. Dit komt omdat je lichaam deze vitamine kan opslaan in een voorraad waar je wel 5 jaar gebruik van kan maken. Wanneer je langdurig een B12 tekort hebt en de reserve voorraad raakt op, dan krijg je pas klachten bij de uitputting van je reserves.
    Het is dus slim om er op tijd bij te zijn, zodat je de noodvoorraad niet hoeft aan te spreken.
    Je loopt een verhoogd risico op een B12 tekort wanneer de volgende factoren aanwezig zijn:
    - Lage tot geen vleesconsumptie
    - Te weinig maagzuur
    - Medicijngebruik zoals de anti-conceptiepil, metformine (!), antibiotica e.a.
    - Stress
    - Hoge alcoholconsumptie
    - Spijsverteringsklachten
    - auto-immuunziekte

    Bronnen:
    http://www.greenmedinfo.com/blog/99-vitamin-b12-market-contains-cyanide
    https://www.ahealthylife.nl/de-8-tekenen-van-een-vitamine-b12-tekort/
    http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/zou-ik-een-b12-tekort-kunnen-hebben/heb-ik-een-b12-tekort-de-diagnose/
    http://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-b12-deficiency-can-be-sneaky-harmful-201301105780
    http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/zelftesten/vitamine-b12-tekort-test.html
    https://bloedwaardentest.nl/homocysteine-hcys-nuchter-en-alleen-afname-op-speciale-locatie/
    http://rinekedijkinga.nl/lezingen/eet-je-darmen-gezond.html


     

     

Plaats uw reactie

Reacties

Er heeft nog niemand gereageerd op deze pagina.

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties