test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Oorzaken E-Book

Breekt je menstruatie niet door aan het einde van je cyclus? Dit helpt!

Het ontstaan van een bloeding aan het einde van je cyclus heeft alles met de inname van koolhydraten en een aantal andere wezenlijke factoren. Een periodieke bloeding is belangrijk, omdat dit de afbraak van het opgebouwde baarmoederslijmvlies van de eerste helft van de cyclus tot stand brengt. Heb je geen periodieke bloeding, dan brengt dit bepaalde risico's met zich mee zoals dat het opgebouwde baarmoederslijmvlies kan gaan woekeren. Dat risico wil je ten alle tijden vermijden en bovendien is het zeer onprettig voor je lichaam en je welzijn als vrouw wanneer de bloeding niet doorzet. 

Hoe zit het verloop van de cyclus nu in elkaar?

In de eerste helft van de cyclus zorgt het hormoon oestrogeen dat het baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd. In het midden van de cyclus zorgt de eisprong er vervolgens voor dat het hormoon progesteron aangemaakt wordt en dit progesteronhormoon zorgt ervoor dat het opgebouwde baarmoederslijmvlies afgebroken kan worden en dit afgevoerd wordt via een bloeding. Dit progesteron hormoon wordt in zeer sterke mate beïnvloed door een vijftal hele belangrijke factoren te weten: stressniveau, progesteronresistentie, vitamine D, bloedsuiker en een vastzittende psoasspier. Te veel stresshormoon, te weinig vitamine D en een tekort aan een regelmatige voeding van de bloedsuikerspiegel kan ervoor zorgen dat dit hormoon niet goed zijn werk kan doen waardoor een bloeding uit kan blijven terwijl er wél een eisprong aanwezig is! Een vastzittende psoas spier blokkeert de noodzakelijke natuurlijke bewegingen en doorbloeding van de baarmoeder. Heel veel mensen denken geen bloeding, geen eisprong, maar dat is niet altijd het geval.

Een vijftal wezenlijke factoren

Stress niveau

Het niveau van stress hormonen in het lichaam kan ervoor zorgen dat het progesteron niveau verminderd omdat dit hormoon gebruik kan worden voor de aanmaak van stress hormonen zoals cortisol (bron). Maar omgekeerd kan natuurlijk progesteron het niveau van stress hormonen weer verlagen!

Progesteron resistentie

Door de blootstelling aan kunstmatige vormen van progesteron, zoals in de anti-conceptiepil aanwezig is, kunnen de receptoren (lees: ontvangers) voor het hormoon progesteron ongevoelig worden. Dit wordt ook wel progesteron resistentie genoemd. Deze progesteron resistentie kan ontstaan na het gebruik van de pil of andere hormoonkuren waar een kunstmatige vorm van progesteron in voor komt. Het gebruiken van natuurlijk progesteroncreme kan ook heel goed helpen om de ontvangers voor progesteron weer wakker te maken en daardoor het feedbackmechanisme wat hier bij betrokken is op gang te brengen. Let wel op de kwaliteit en de het progesterongehalte van de crème (zie ook artikel Natuurlijk Progesteron).

Vitamine D

Iedere Nederlander heeft extra vitamine D nodig, zowel in de zomer als de winter. Vrouwen met PCOS klachten hebben een extra groot risico op een vitamin D tekort en daarom wordt aanvulling van vitamine D extra aanbevolen. Kies altijd voor een zuivere vorm van vitamine D, die plantaardig is en zuiver, biologisch gefabriceerd. Het productieproces is essentieel hierbij. 2000 IE per dag wordt aanbevolen als dosering. Vitamine D3 is een goed merk hiervoor en is op nederlandse bodem ontwikkeld door orthomoleculair specialisten met veel kennis over de werking en het belang van hormonen voor de gezondheid en vruchtbaarheid van de vrouw.

Bloedsuiker

Elke 3 uren iets met gezonde koolhydraten eten is essentieel wanneer je cyclus moeite heeft om door te breken, omdat het progesteronhormoon die verantwoordelijk is voor de afbraak van het baarmoederslijmvlies hier volledig van afhankelijk is! Dit wordt ook wel "the three hourly starch diet" genoemd. Wees er wel allert op dat je jezelf geen tegoed gaat doen aan lege, ongezonde snelle suikers, maar dat je op een gezonde manier elke drie uur in gematigde hoeveelheden een substantiële vorm van koolhydraten binnen krijgt.
Met behulp van voedingssupplementen kun je ook een positieve invloed uitoefenen op je bloedsuikerspiegel. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van het natuurlijke voedingssupplement D-Chiro-Insotol wordt je snel de baas over je insuline niveau, zodat je leef- en eetgewoontes die een gezonde bloedsuikerspiegel onderhouden gemakkelijk kunt doorvoeren. DCI is een stof die van nature in het lichaam voor komt en het gebruik van DCI alleen, is in veel gevallen van een uitblijvende cyclus al voldoende om deze te laten opkomen en met regelmaat te laten terugkeren. Er is niets zo moeilijk om te veranderen in je voeding als je suikerinname, omdat dit een verslavend effect heeft in de hersenen die moeilijk is om met wilskracht alleen te weerstaan. Een beetje hulp hierbij is daarom soms heel wenselijk om de balans weer te kunnen herstellen en uit de neerwaartse spiraal te komen!

Psoas Spier zit vast

De psoas spier is een spier in je bekkengebied die een enorm grote invloed uitoefend op je baarmoeder en de regelmatigheid van je cyclus. Wanneer een menstruatie niet doorbreekt of uitblijft, zit deze spier meestal vast en worden de natuurlijke bewegingen die de baarmoeder moet maken (zie ook artikel Osteopatie bij PCOS) en de doorbloeding geblokkeerd. Wanneer de menstruatie pijnlijk is, is dit ook vaak verbonden aan een vastzittende psoas spier in het bekkengebied, een ontspannen, sterke en gezonde psoas spier zorgt ervoor dat een bloeding niet pijnlijk hoeft te zijn. Wanneer een psoas spier behandeld wordt door massage, osteopatie, emmettherapie, bowentherapie of met oefeningen kan de eerste menstruatie die daarop volgt even heel heftig zijn vanwege een toegenomen doorbloeding, maar daarna geeft het rust in het bekkengebied en kan de baarmoeder veel natuurlijker en pijnlozer functioneren.

Begin op je eigen manier

Wanneer je een van deze factoren aan wilt pakken doe dat dan op je eigen manier. Kies een verandering waar je het meest enthousiast van wordt en een van deze 5 factoren aanspreekt. Je brein heeft namelijk bewijs nodig om vertrouwen te ontwikkelen in het feit dat een dergelijke verbetering kan werken om jouw menstruatiecyclus te verbeteren. Er zijn vele wegen naar een gezonde cyclus, hoe verstoord deze ook is. Ben je er van overtuigd dat je geen eisprong hebt? Ga dit dan meten met een temperatuur methode, via een temperatuurkaart of een app. Het mooie is dat deze methoden om de doorbraak van je natuurlijke cyclus te bevorderen ook inhaken op het ontstaan van een natuurlijke eisprong. In beginsel wordt een uitblijvende eisprong het meest direct veroorzaakt door een ongezonde bloedsuikerspiegel (insuline resistentie), stress en vitamine en mineraal tekorten. Ben je op zoek naar een goed advies? Maak dan een afspraak bij www.vrouwenklinieken.nl bij een goede gynaecologe die op de hoogte is van de positieve effecten van een natuurlijke weg naar gezondheid.

Succes Allemaal!

 

Plaats uw reactie

Reacties

Er heeft nog niemand gereageerd op deze pagina.

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties