test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Insuline hormoon Supplementen

Essentieel om te weten over Omega 3-6—9

OmegaVeel vrouwen met hormoonproblemen zijn wel op de hoogte van het belang van goede vetzuren, met name omega 3. Het is echter verontrustend hoe veel vrouwen dan mis grijpen en een supplement in huis halen van een dusdanige slechte kwaliteit dat dit zelfs schadelijk kan zijn.

Vetzuren zijn zeer gevoelig voor oxidatie en de fabrieksprocessen die deze vetzuren bewerken tot een supplement bewerken zijn niet altijd zuiver of gezond te noemen. Weet wat je neemt is dus een hele belangrijke factor om een gezond of juist ongezond effect te krijgen op je hormoonhuishouding.

Waar moet je opletten bij het kiezen van een gezonde omega 3?

Visolie is geen goede of zuivere bron. In eerste instantie al niet omdat onze oceanen vervuild zijn en onze kwekerijen moeilijk natuurgetrouwe zuivere vis tot stand kunnen brengen. De zuiveringsprocessen die vervolgens nodig zijn om de geëxtraheerde olie zuiver te maken, leiden er toe dat de olie niet meer puur, maar bewerkt is. Dit gaat ten koste van de oorspronkelijke stof en de werking ervan op het menselijk lichaam. Oxidatie speelt in visolie ook een belangrijke rol. Visolie is zo instabiel, dat deze vaak al onhoudbaar geworden is voordat deze ingecapsuleerd wordt.
Kies voor een gezonde bron van omega 3 en let daarna op de kwaliteit van het merk. Gezonde bronnen voor omega 3 zijn bijvoorbeeld gecontroleerd gekweekte algen. Steeds meer bewuste producenten van vetzuur supplementen kiezen voor deze bron als middel om een gezonde aanvulling van deze essentiële vetzuren aan te bieden.  

Waarom is omega 3 van vitaal belang voor je hormoonbalans?

Hoewel veel vitale lichaamsfuncties belang hebben bij de aanwezigheid van voldoende omega 3, zijn er een aantal specifiek belangrijk voor een gezonde hormonale functie, met name bij PCOS klachten.
Uit omega 3 (en ook uit omega 6) vetzuren, maakt ons lichaam prostaglandines aan. Dit zijn een groep van hormoonachtige stoffen die op lokaal niveau werkzaam zijn in het reguleren van processen. Voor vrouwen met PCOS klachten is het interessant om te weten dat ze een belangrijke rol spelen in de verwekking van een kindje (voor zowel man als vrouw) en de regelmatigheid van de algehele menstruele cyclus.
Voor je algemene energie niveau is het minstens zo belangrijk om een goed niveau van deze stof in je bloedbaan te hebben circuleren, als ook voor de gezondheid van je huid. Daarnaast spelen essentiële vetzuren een belangrijke rol in de ontstekingsreacties van het lichaam. Ontstekingsreacties in het lichaam treden sneller op bij een verhoogd insuline niveau, zoals bij PCOS vaak het geval is. De aanwezigheid van voldoende essentiële vetzuren zoals DHA en EPA hebben een positieve invloed op de stabiliteit van de bloedsuikerspiegel, terwijl een tekort juist negatieve effecten geeft op het insuline niveau.

Wat is belangrijk voor een gezonde vetzuurverhouding in het lichaam?

Het is niet alleen de toevoeging van gezonde vetzuren die zo essentieel is. De verhouding van alle aanwezige vetzuren in het lichaam zorgen voor het totaal effect. Dit houdt in dat naast de inname van voldoende essentiële vetzuren die je lichaam zelf niet aan kan maken en dus wel uit voeding beschikbaar moet krijgen, andere vetzuren niet de overhand mogen krijgen. Vetten waar we snel te veel van krijgen komen voor in de vorm van omega 6 uit bijvoorbeeld zonnebloemolie, frituurvet, bakvet, maar ook noten. Noten is geen voedingssoort waar je ongelimiteerd van kunt eten, vooral vette notensoorten ook met mate nemen. Omega 6 is zeer gevoelig voor oxidatie, kijk dus uit bij de verhitting van vetten. Weet welk olie en vet je kunt gebruiken voor het bereiden van voedsel. Kies zo puur en biologisch mogelijk omdat olie de eigenschap heeft om schadelijke stoffen op te zuigen. Zoals bijvoorbeeld door blootstelling aan fabrieksprocessen (kunstboters in de vorm van margarine) en het gebruik van pesticiden bij olie vormen die niet biologisch zijn, of plastic verpakkingen waardoor weekmakers zoals BPA in de olie zelf gaan zitten. Kies dus voor zuivere, koudgeperste olie uit glazen verpakking met een biologische certificering.

Op naar een goede vetzuurbalans

Omega

Vermijd de inname van gebakken producten, olie uit plastic verpakkingen, kunstmatige boters, niet biologische olie en gebrande noten zo veel mogelijk. Een keertje zondigen is niet erg natuurlijk, maar weet dat je dit niet met regelmaat kan doen wanneer je jouw hormoonbalans op een gezond niveau wilt krijgen.
Om te zorgen dat je voldoende essentiële vetzuren binnen krijgt, maak gebruik van goede koudgeperste biologische oliën die je koud toevoegt aan bijvoorbeeld je ontbijtsmoothie, salades of gewoon zo in je mond. Goede oliën hiervoor is bijvoorbeeld hennepzaadolie, die van de noten en zaden oliën de meest gunstige verhouding aan omega 3-6-9 bevat. Kokosolie is ook een zeer goede bron die uitstekend verhit kan worden zonder dat deze gaat oxideren.
Een vetzuur supplement van goede kwaliteit op basis van algen is bijvoorbeeld Visvrije Omega 3 van Rineke Dijkinga. Zo wordt je lichaam echt gevoed met essentiële EPA/DHA vetzuren die een gunstige ondersteuning zijn voor verbetering en ondersteuning van je hormonale gezondheid.

Bronnen:

The Physiology of prostaglandins
Functions of prostaglandins
Rineke Dijkinga

 

 




Plaats uw reactie

Reacties

Er heeft nog niemand gereageerd op deze pagina.

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties