test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Oorzaken E-Book

Gezonde Broodvervangers op een rijtje

Brood is het belangrijkste onderdeel uit je voedingspatroon om te vervangen als je last hebt van PCOS en insuline resistentie. Het is vaak ook het moeilijkste gedeelte in onze voeding om te vervangen. Want brood is toch voor velen de basis van het voedingspatroon. We zijn voor jullie op zoek gegaan en hebben hele lekkere, makkelijke en gezonde en ook goedkope broodvervangers gevonden.

Deze broodvervangers zijn vriendelijk voor je bloedsuikerspiegel en ook voor je darmen een geweldige vooruitgang.

Waarom je brood vervangen?

Brood uit de supermarkt en ook het brood van de bakker zorgt voor een enorme stijging in je bloedsuikerspiegel (net alsof je suiker eet) en geeft een intense belasting op je darmen (prikkelbare darm, opgeblazen gevoel). De variëteit tarwe die sinds de jaren vijftig bijna overal in Europa en de Verenigde Staten wordt geconsumeerd bevat tevens een onnatuurlijke overmaat aan gluten en een moeilijk verteerbaar tarwe-eiwit. 

Een amerikaanse arts en schrijver van het boek 'Broodbuik' zag hij in zijn eigen praktijk duizenden mensen voorbijkomen die minder klachten kregen of zelfs klachtenvrij werden van de meest uiteenlopende kwalen en aandoeningen, door de tarwe uit hun dieet te schrappen. "Als we minder tarwe eten vallen we niet alleen af, maar verdwijnen ook allerlei vage vermoeidheids- en buikklachten, kunnen we ontstekingen remmen en type 2 diabetes terugdringen.

Wat is dan een gezonde, goede en makkelijke vervanging?

Omdat je bij PCOS de koolhydraatinname zowiezo wilt terug dringen, omdat dit nu juist een belangrijke sleutel is voor hormoonbalans, is het een geweldige zet om meer groenten en fruit in je dieet te brengen in de vorm van soepen, salades etc. Maar een koolhydraten mogen niet ontbreken, daarom vind je hier een lijst van gezonde broodvervangers. Deze zijn vrij van gluten, genetisch gemodificeerde mais of soja en uiteraard vrij van toegevoegde suikers.

Gezond Brood (wanneer je niet gevoelig bent voor gluten)
  • Teff brood is een van de gezondste broden die je kunt vinden op het moment en ook helemaal glutenvrij. te bestellen via de meeste natuurwinkels. Let er op dat er geen mais of soja gebruikt wordt.
  • Paleo Brood is ook een glutenvrij brood zonder granen. Super gezond en vriendelijk voor je darmen en bloedsuikerspiegel. Deze dien je wel zelf te bakken. Even wat moeite dus, maar dan heb je ook wat: http://www.eetpaleo.nl/ontbijt/paleo-brood-noten-en-eivrij/
  • Spelt desem brood Geeft wel een behoorlijke stijging in je bloedsuikerspiegel, en kan je darmen belasten. Echter wanneer je niet overgevoelig bent voor gluten en het beleg vet en eiwitrijk laat zijn, dan kun je dit best met mate gebruiken in je dieet. Wel van de natuurwinkel, alle supermarktbroden zijn suikerbommen.
Wafels

Het is het beste om deze wafels van biologische kwaliteit te halen met een laag zoutgehalte en van volkoren rijst, quinoa, bio-mais of boekweit. Het is een hele goedkope optie om je brood mee te vervangen. Vanaf 0,88 per pak. Je kunt ze vinden bij de meeste natuurvoedingswinkels

Crackers

Crackers van Le Pain des Fleurs, zijn in verschillende varianten te vinden. Quinoa, Boekweit en Kastanjes zijn heerlijk. Deze kun je in iedere bio winkel wel vinden. Je kunt ze vinden in de meeste natuurvoedingswinkels.  v.a. 2,99 per pak.

Boekweitpannekoeken, ook lekker om koud te eten

Maak lekkere pannenkoeken van boekweitmeel, rijstemelk en biologische eieren. Ook heerlijk voor onderweg. Klik hier voor een lekker recept. Te beleggen met: geitenkaas, suikervrije biojam, ahornsyroop, avocado, appel, gojibessen etc.

Zelf een broodje bakken

Glutenvrij brood bakken is niet zo veel werk. Kijk eens bij dit recept op de leuke website van voedzo.nl
Gebruik altijd biologisch meel.

 

Plaats uw reactie

Reacties

  • Ook ik ben een beetje zoekende naar vervangers van brood, omdat ik ontzettend veel last van opvliegers heb. Ik heb al veel waardevols gelezen, w.o. zout water drinken om mijn vochtbalans te herstellen. Maar ik wil ook graag wat brood weren. Ben nu aan de gekookte zilvervliesrijst. Het is echt voedzaam en smakelijk om te eten. Ik doe er wat gomasio en olie overheen. Maar de gomasio ga ik ws. vervangen door wat Keltisch zeezout..

    Geplaatst door petra, 03/01/2015 11:33am (4 jaren geleden)

  • Dag Talitha,

    Dat is zeker beter dan brood wat in de supermarkt ligt. Het is echter nog beter om helemaal vrij te zijn van tarwe en ook spelt, om je bloedsuikerspiegel minder heen en weer te laten schommelen. Ook voor je darmflora is het beter om even geen gluten te nemen.

    "Als we brood eten dat gluten bevat (tarwe, spelt, rogge en gerst), zal het immuunsysteem in ons spijsverteringskanaal de gluteneiwitten ‘aanvallen’" Zie ook: http://www.ahealthylife.nl/waarom-is-brood-slecht-voor-je-de-schokkende-waarheid/

    Alle goeds,
    Jessica
    Team PCOS Solutions

    Geplaatst door PCOS Solutions, 06/11/2014 1:34pm (4 jaren geleden)

  • Misschien is zuurdesembrood een idee. Dit brood is gistvrij!

    Geplaatst door Talitha, 03/11/2014 7:07pm (4 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties