test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Oorzaken E-Book

Gezonde koolhydraten bij PCOS

Koolhydraten zijn niets meer dan glucose- (suiker) moleculen aan elkaar, die worden afgebroken, voor opname via de darmwand in de bloedbaan. De snelheid waarmee je spijsvertering die moleculen afbreekt, bepaalt de hoeveelheid suiker die tegelijk in je bloedbaan terecht komt. Koolhydraten zijn hierdoor onder te verdelen in snelle en langzame koolhydraten.

Snelle koolhydraten:
  • Een korte maar hoge energieboost.
  • Het kost weinig energie om te verwerken.
  • Door de snelle opname krijgt het lichaam een insulinepiek.
  • Na de piek volgt een energiedip en verlangt het lichaam weer naar voedsel.

Langzame koolhydraten:
  • Geeft geleidelijk energie.
  • Het kost het lichaam meer energie om te verwerken. Een deel van de energieopbrengst wordt gebruikt voor de verwerking van de energie.
  • Door de langzame opname krijgt het lichaam geen insulinepiek.
  • Door de lange energieafgifte duurt het langer voordat het lichaam weer honger heeft.


Als je lichaam te veel blootgesteld wordt aan snelle koolhydraten (een bloedsuikerpiek) en dit te vaak gebeurt, kan je lichaam uiteindelijk doof worden voor het hormoon wat hierbij betrokken is: insuline. Het gevolg van deze “insuline resistentie” is, dat je lichaam overmatig veel insuline gaat produceren.

Dit zorgt er ook voor dat heel veel van die suikermoleculen worden omgezet in vet en dat de aanmaak van mannelijke hormonen wordt gestimuleerd. Ook krijg je na een snelle stijging van je bloedsuiker, een bloedsuikerdip en kun je last krijgen van stemmingswisselingen en hevige emotionele reacties “ik voel me niet mezelf", "dit is niet wie ik eigenlijk ben”.

Om bij PCOS je klachten te verminderen met behulp van voeding, is het belangrijk om te kiezen voor koolhydraten die je bloedsuikerspiegel gelijkmatig laten stijgen. Dit zorgt voor duurzame energie en ondersteunt je gezondheid (zowel fysiek als mentaal-emotioneel) in plaats van het uit balans te brengen.

De truc is om je maaltijd voor niet meer dan een vuistgrootte, of dertig procent, uit koolhydraten te laten bestaan. Door te combineren met gezonde eiwitten, zoals biologisch vlees, eieren, geitenkaas,  geitenkwark, avocado, peulvruchten en granen, zorg je voor een langzame opname van duurzame suikers vol energie waar je ook op de langere termijn wat aan hebt.

! Vermijd alle tarweproducten ten alle tijden. Dit heeft een radicaal effect op je bloedsuikerspiegel. Meer informatie in een volgend Blog artikel over tarwe !

Gezonde, langzame koolhydraten:

Broodvervangers klik hier

Volkorenrijst (bruine, zwarte of wilde rijst)

Quinoa

Peulvruchten
(erwten, kapucijners, peultjes, kikkererwten, kousenband, linzen, pinda’s, bruine boon, sperzieboon, snijbonen, tamarinde, tuinboon, vleugelboon)

Donkere bladgroenten
(boerenkool, andijvie, spinazie, broccoli, groene kool, snijbiet)

Haver

Gerst

Gierst

Boekweit

Linzen

Rogge

Amaranth

Aubergine

Fruit

 

 

Plaats uw reactie

Reacties

  • Dag Monica en CC,

    Speltbloem is al beter dan Tarwebloem, maar nog veel beter en heel goed bij PCOS is Boekweitmeel! Boekweitmeel bevat geen gluten en zorgt voor een langzame stijging van de bloedsuikerspiegel.

    Tarwegrassap, versgeperst uit een slowjuicer is één van de beste dingen die je voor je gezondheid kan doen. Je hele systeem knapt er van op en je lichaam wordt op alle vlakken versterkt. Ook heeft het direct een positieve invloed op je bloedsuikerspiegel.

    Veel plezier en succes bij het verbeteren van je gezondheid op natuurlijke wijze! Mocht je nog vragen hebben, bel of mail gerust.

    Alle goeds,
    Jessica Damhuis
    www.pcos-solutions.nl
    06 12728070

    Geplaatst door PCOS solutions, 03/05/2014 2:20pm (5 jaren geleden)

  • Is spelt bloem ook een goede vervanger voor tarwe. Om daar brood mee te bakken bv

    Geplaatst door monica, 12/04/2014 3:43am (5 jaren geleden)

  • En biologische tarwegrassap?

    Geplaatst door cc, 23/11/2013 9:19pm (5 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties