test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Oorzaken E-Book

Het effect van essentiële vetzuren op de hormoonbalans

Voor de mens zijn essentiele vetzuren belangrijk. Essentieel houdt in dat het lichaam ze niet zelf aan kan maken en dat we op onze voeding aangewezen zijn om voldoende omega 3 & 6 binnen te krijgen. Deze vetzuren zijn goed voor hart en bloedvaten, zijn cholesterolverlagend, goed voor de hersenfuncties, nodig voor de opbouw van nieuwe cellen, bevorderend voor het immuunsysteem en noodzakelijk voor een gezonde hormoonhuishouding.

Essentiële vetzuren in onze voeding

Europeanen (Belgen en Nederlanders) eten te weinig volwaardige en levensnoodzakelijke omega-3 en omega-6 in verhouding tot de andere vetten die zij eten. We moeten gezonde omega-3/6 bewust aan onze dagelijkse voeding toevoegen. We doen er bovendien goed aan het totale vetgehalte en zeker de ongezonde vetten in onze voeding te
minderen.

De rol van gezonde vetten in de hormoon balans

Uit zowel omega-3 als omega-6 maakt het lichaam vetzuren aan die de voorlopers zijn van de hormonen. ‘Te weinig vetten kan de voorraad geslachtshormonen die een belangrijke rol spelen in de gezondheid van zowel mannen als vrouwen verminderen’. Tekort in alfa-linoleenzuur (omega-3) of linolzuur (omega-6) resulteert daarom in een verstoorde hormonenspiegel bij zowel mannen, vrouwen als kinderen. Ook worden de eicosanoïden, hormoonachtige stoffen (prostaglandinen en leukotriënen) verondersteld
aangemaakt te worden uit de verlengde ketens van de stamvetzuren alfa-linoleenzuur (omega-3) en linolzuur (omega-6) in de celmembranen. Zij regelen de activiteiten van de cellen en hebben een krachtige uitwerking op alle belangrijke functies van het menselijk lichaam.

Vetvrij eten verstoort vitaminen en mineralen opname in het lichaam

Vetvrije diëten in het algemeen en de bekommernis om vetarm te eten in het bijzonder zijn misschien wel goed bedoeld, maar ze zijn schadelijk voor ons lichaam. Vetoplosbare voedingsstoffen zoals alle carotenen waaronder bijvoorbeeld beta-caroteen in wortels, alfa-caroteen in rode paprika, luteïne in spinazie, zeaxanthine in maïs en lycopeen in tomaten worden slechts goed opgenomen als gezonde vetten aanwezig zijn. Dat geldt ook voor vetoplosbare vitaminen zoals vitamine A, D, E en K. Ook andere  levensnoodzakelijke stoffen zoals coënzyme Q10, liponzuur en carnitine hangen volledig af van de opname van vetten. 

Een tekort aan essentiële vetzuren draagt bij aan overgewicht

Tekorten aan omega-3/6 vertragen het metabolisme. We gaan dus minder calorieën verbranden in rust. Daarom zijn voldoende omega-3/6 essentieel om sneller af te vallen of
om slank te blijven. Dr. D. Horrobin stelt: ‘Dikke mensen zouden wel eens kunnen lijden aan omega-3/6 tekorten’. Udo Erasmus bevestigt dat omega-3 en 6 de stofwisseling, de verbrandingssnelheid en de energieproductie verhogen. Waardoor we meer en sneller verbranden en meer energie hebben. Omega-3 stimuleert prostaglandinen type3, die helpen vocht uit de weefsels af te voeren. Overtollig gewicht gaat vaak gepaard met het vasthouden van vocht (oedeem).

Hennepolie als goede bron van vetzuren

Voor de stofwisseling is de verhouding Omega 6-3 in de olie erg belangrijk. Hoewel de hennepplant bekend staat voor de productie van marihuana, heeft deze plant ook andere eigenschappen zonder dat je er high van wordt. In hennepolie zitten deze twee omega's in een voor de stofwisseling optimale verhouding van 3:1. Daarom kan hennepolie lange tijd achter elkaar gebruikt worden om een gezonde essentiele vetzurenbalans te onderhouden, zonder te resulteren in een tekort of onbalans. Met 100 gram hennepzaad of 30 gr. hennepolie wordt in onze dagelijkse behoefte aan essentiële vetzuren voldaan. Hennepolie heeft de perfecte verhouding 3:1, De biologische waarde van deze proteines is zeer hoog en is vergelijkbaar met vlees en voleiwit (maar dan vrij van cholesterol en ongezonde transvetten). Het eiwitgehalte is 25 % , dit wordt alleen door soja overtroffen. Het bevat ook alle 8 essentiële aminozuren die voor ons onmisbaar zijn, het is rijk aan balaststoffen, B-vitamines, -vooral B1, B2 en Niacin, vitamine E, en calsium, magnesium, kalie en ijzer.

ter vergelijking:

lijnzaadolie Na Hennep olie, rangschikt lijnzaad olie zich als tweede waardevolle EFA bron aangezien het 57% ALA en 15% La bevat.Echter zijn de verhoudingen in deze olie verre van optimaal. Feitelijk heeft het de tegenovergestelde verhouding – 1:3.Regelmatig gebruik van Lijnzaad olie kan uiteindelijk leiden tot Omega 6 deficiëntiesymptomen ( symptomen door een tekort aan) en serieuze gezondheidsproblemen door een overmaat aan Omega 3.
Vis olie
lijkt een ook een verantwoorde bron van Omega 3. Echter zorgt de toenemende vervuiling van de zeeën voor enkele problemen.Er worden zorgwekkende niveaus van zware metalen, zoals kwik, gemeten in vis. Met name in roofvissen als makreel en zalm die veel Omega oliën bevatten.
Olijf olie bevat geen GLA en bovendien is zijn verhouding van Omega oliën ver van wat het lichaam vereist. Olijf olie heeft een verhouding van 9:1

Bron: natuurstoffen.nl, Canah.nl, vegashopping.nl

Plaats uw reactie

Reacties

Er heeft nog niemand gereageerd op deze pagina.

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties