test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Insuline hormoon Supplementen

Ondersteun je hormonale gezondheid bij PCOS met voeding!

Welke aanpassingen in voeding geven resultaat?

Persoonlijke hormoonverstoorders in voeding identificeren

Hormoonverstorende factoren zijn gemakkelijk te identificeren met behulp van allergie testen. Allergenen, ook in zeer milde vorm (intoleranties) zijn directe hormoonverstoorders. Hoe algemeen PCOS ook klinkt, voedselallergenen zijn een persoonlijke zaak!

Het identificeren van jouw persoonlijke hormoonverstoorders  kun je doen met behulp van een eliminatie methode of met behulp van een bloedtest. Bij de eliminatie methode kun je zelf gedurende 3 weken de 7 hoofdzakelijke voedselallergenen volledig vermijden en langzaam weer introduceren. Een adequate bloedtest van bijvoorbeeld 'Immunopro' geeft duidelijk uitsluitsel over welke voeding je hormoonbalans verstoort en welke niet. 

Door persoonlijke hormoonverstorende factoren in je voeding te analyseren kun je eens en voor altijd te weten komen wat je hormonale gezondheid overhoop haalt en wat niet. Dat neemt een hoop stress en onzekerheid weg en bovendien biedt het zekerheid van resultaat wanneer je veranderingen aanbrengt in je voedingspatroon. Sociaal gesproken is het ook een stuk gemakkelijker uit te leggen waarom je bepaalde dingen wel of niet wilt eten.

Hét ideale ontbijt voor effectieve ondersteuning van je hormoonbalans. Voor GRATIS PDF inclusief 5 recepten, klik hier.

Het ideale ontbijt voor een goede opstart en ondersteuning van je hormonale functies is volledig vrij van suikers/koolhydraten en opgebouwd uit:

  • Eiwitten, 20 Gr (goed opneembaar, zoals bijvoorbeeld Proteïne poeder van Sun Warrior)
  • Vezels (kokos, psyllium, fijngemalen lijnzaad, Chiazaad)
  • Vetten
  • Vitaminen
  • Mineralen

Wanneer je op staat en binnen een uur voldoende eiwitten binnen krijgt zonder dat dit gecombineerd wordt met koolhydraten, stel je jouw hormoonproductie in op stabiliteit. Je metabolisme wordt aangespoord om als brandstof te kiezen voor vet in plaats van suiker. Ook werkt dit goed op vermindering van hongergevoelens en verminderen van gewicht.
De meest makkelijke manier om deze samenstelling binnen te krijgen is via een smoothie.

Algemene voedingsadviezen

1. Vervang alle snelle, bewerkte suikers door langzame, natuurlijke suikers.

Snelle, bewerkte suikers hebben geen voedingswaarde voor het lichaam en zorgen voor een sterke stijging van het insuline hormoon. Het meest ideale is om je lichaam te resetten volgens de eliminatie methode en van een suikerverbranding om te schakelen naar een vetverbranding. Er zijn genoeg vormen van natuurlijke suikers die een gelijkmatige afgifte van energie geven en vol voedingswaarde zitten.
Laat je niet misleiden door de marketing van lightproducten of suikervrije producten. Deze bevatten doorgaans kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, sacharose of glucosesiroop die nog veel schadelijker zijn voor je gezondheid dan daadwerkelijke suikers. Daar raakt je hormoonbalans pas echt van in de war. Als je suiker wilt gebruiken, kies dan voor natuurlijke onbewerkte suikers die geen sterke pieken in je bloedsuikerspiegel veroorzaken! Let naast toegevoegde suikers in voeding ook op de glycemische index (GI) van natuurlijke suikers. Met andere woorden hoe snel de koolhydraten uit voedsel worden opgenomen als glucose (suiker) in het bloed. Met een GI onder de 55 zit je in de groene zone.  Alle zoetstoffen uit de supermarkt, ook geraffineerde stevia wil je ten alle tijden vermijden! Kokosbloemsuiker is een goede zoetstof met een lage glycemische index.

2. Vervang alle snelle Koolhydraten in je dieet door langzame koolhydraten.

Het probleem met de moderne voeding voor vrouwen met PCOS klachten is dat deze boordevol met ongezonde, lege koolhydraten zitten die je bloedsuikerspiegel enorm laten stijgen. Overproductie van het hormoon Insuline en insuline resistentie als gevolg. Als we het hebben over deze ongezonde, lege koolhydraten dan hebben we het over; aardappelen, mais en alle producten gemaakt uit geraffineerde granen zoals brood, pasta, witte rijst etc. We horen dan meestal 'Maar wat kan ik dan wel eten?' Het antwoord is dat er een hele wereld aan koolydraten bestaat die de meeste van ons niet toepassen in ons voedingspatroon.

In de webshop zijn boeken te vinden die overduidelijk de oplossing bieden voor het probleem van insuline resistentie en voeding. Vervangen van brood, aardappelen en andere vormen van snelle suikers wordt leuk als je leest hoe makkelijk en lekker deze manier van eten kan zijn.

Helemaal zonder koolhydraten is niet gezond. Het is immers een belangrijke energieleverancier. Het gaat erom dat je leert kennen wat gezonde koolhydraten zijn en je lichaam gaat leren dat 30% van deze langzame gezonde koolhydraten per maaltijd, meer dan voldoende is voor brandstof. Wanneer je dan nog steeds snakt naar koolhydraten dan is er vaak sprake van een koolhydratenverslaving. Je lichaam heeft ongeveer 3 weken nodig om te leren dat gezonde koolhydraten veel betere energie leveren. Je krijgt in het begin valse signalen dat je meer koolhydraten nodig hebt. Het heeft dezelfde neurologische effecten als een drugverslaving, waardoor je lichaam denkt iets nodig te hebben wat niet goed voor je is en je gevangen houdt in een vicieuze circel. 3 weken is de tijd die je hersenen nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Het is een langzamere afgifte van brandstof, ipv die snelle kicks van lege koolhydraten. Voedingssupplementen zoals D-Chiro-Inositol en Eiwitshakes kunnen heel goed helpen om de signaalfunctie van binnenkomende suikers te herstellen, waardoor je lichaam beter weet om te gaan met koolhydraten. 

Verandering van snelle lege koolhydraten naar duurzame en voedzame koolhydraten is wel het mooiste kado wat je aan jezelf kunt geven als het om je hormonale gezondheid gaat. Je stemming wordt stabieler, je slaapt beter, krijgt veel meer energie en je metabolisme kan zich herstellen.

3. Combineer met voldoende gezonde vetten en eiwitten om de opname van suikers in je bloed te vertragen. 

Wanneer je in je maaltijden met koolhydraten elke keer voldoende gezonde bronnen van vetten en eiwitten toevoegd, dan worden de suikers in je lichaam gelijkmatiger opgenomen. Dit is een hele belangrijke en slimme truc om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

Vetten

Het zijn niet de vetten die voor vetopslag zorgen! Gezonde vetten zorgen juist voor een goede vetverbranding gek genoeg. Ook vertragen ze de afgifte van suiker in je bloed waardoor je het beste iedere maaltijd met een gezonde vetbron kun combineren. Gezonde vetbronnen zijn vetten met een goede omega 3 6 9 verhouding.
! Olie heeft een dringend aankoop en gebruiksadvies om de gezondheidswaarde ervan te bewaken. Belangrijk bij olie is dat deze geproduceerd is zonder het gebruik van chemicaliën. Olie heeft een uiterst sterk absorberend vermogen waardoor de bron van de olie als ook het productieproces en verpakkingsmateriaal bepaald of het voeding is of een gifbom! Kies bij olie daarom altijd voor een glazen verpakking van donker gekleurd glas met een olie van gecertificeerde biologische kwaliteit. Bewaar olie altijd op een donkere en koele plek omdat deze anders snel gaat oxideren. Sluit olie daarom ook altijd goed af!

Eiwitten

Eiwitten komen zowel in vlees als in planten voor. Het geheim zit in de kwaliteit van de eiwitten en de samenstelling van de eiwitten. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en het is belangrijk dat je portie eiwitten bij een maaltijd het volledige spectrum aan aminozuren bevat. Wanneer je een tekort hebt aan bepaalde aminozuren kun je namelijk een onweerstaanbaar en ongegrond verlangen naar koolhydraten krijgen. Dit is de manier van je lichaam om aan te geven dat je iets nodig hebt. Het is belangrijk dat je dan weet dat je geen lege koolhydraten zonder voedingswaarde nodig hebt, maar een goed samengestelde maaltijd die alles heeft wat je nodig hebt.
Plantaardig kun je goed kiezen voor de combinatie rijst en bonen om het volledige profiel van eiwit binnen te krijgen. Kies je voor vlees of vis, let dan goed op de kwaliteit ervan, anders krijg je er veel hormoonverstorende stoffen bij kado die het dier gegeten heeft of geïnjecteerd heeft gekregen. Kies voor rundvlees dat grasgevoerd is geweest en voor kippenvlees van kippen die biologisch groot gebracht zijn. 
Wanneer je yoghurt en kaas in je voeding wilt houden kun je het beste kiezen voor geitenkaas en yoghurt, omdat deze beter verteerbaar zijn.
Vermijd ten alle tijden de vleesvervangers uit de supermarkt omdat deze vol zitten met soja, met zwaar hormoonverstorende eigenschappen. Zie ook dit artikel over Soja. Houd je eiwitten zuiver. Kom je niet aan je eiwitten via voeding, kies dan voor een shake van goede kwaliteit, biologisch, plantaardig en goed geproduceerd.

4. Werkzame stoffen in fijngemalen lijnzaad

Lijnzaad wordt veel gebruik in olie, maar de helende kracht van lijnzaad is eigenlijk niet in de vetzuursamenstelling te vinden maar in een stofje genaamd 'lignanen' wat zich niet in de olie bevind maar in de hulsels van de zaden. Er zijn verschillende soorten lignanen die in kleine dosering in groente en fruit voorkomt, maar in zeer hoge dosering in lijnzaad.
Veel vrouwen met PCOS klachten hebben die te maken hebben met een overschot van zowel oestrogenen als mannelijke hormonen. Er is een specifiek type lignaan dat heel mooi inhaakt op dit probleem. Het is het 'SDG plant lignaan' heeft het vermogen om het SHBG niveau te verhogen waardoor verschillende vormen van androgenen die in het bloed rondzwerven weer gebonden kunnen worden. 
Ook helpen lignanen om het stresshormoon cortisol te reduceren en oestrogenen uit te balanceren.

30 gram fijngemalen lijnzaad per dag gedurende 4 maanden heeft in een onderzoeksstudie, geleid tot:
70% vermindering in totaal serum testosteron,
een 89% vermindering in vrije serum testosteron
en een 65% vermindering in het percentage vrije testosteron.
Ook werd er een vermindering van hirsutisme waargenomen.

Belangrijk hierbij is wel dat je de hele zaden dagelijks zelf fijnmaalt! Wanneer lijnzaad vermalen wordt kun je het namelijk niet te lang bewaren. De werkzame stoffen gaan verloren en het gaat oxideren waardoor het al snel ranzig (term voor olie die niet meer goed is) wordt. Het is dus een zeer budget vriendelijke oplossing om iets structureel in je hormoonbalans aan te pakken. Biologisch lijnzaad kun je in iedere supermarkt en natuurwinkel inmiddels wel vinden. Fijnmalen kan bijvoorbeeld met een 'Krups F203 grinder' € 24,50. Je doet het lijnzaad er in en binnen een paar seconden heb je superfijn gemalen lijnzaad waardoor al die werkzame stoffen lekker hun werk kunnen doen in je lichaam. Je kunt dit door je (kokos)yoghurt, een sapje, smoothie of gewoon door je eten doen om het een lekkere crunchy bite te geven. Lijnzaad bevat ook veel vezels wat je bloedsuikerspiegel en gevoel van verzadiging ten goede komt. Het is het wel belangrijk om voldoende water te drinken bij een hoge vezel inname. Daarvoor kun je ook meteen even bij de volgende tip kijken om te zien hoe goed dat voor je hormoonbalans is!

5: Herstel je waterhuishouding

Voldoende water drinken klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. De hoeveelheid water in je lichaam is er in belangrijke mate verantwoordelijk voor hoe stabiel en goed hormonen kunnen functioneren in je lichaam.
Hormonen zijn signaal stoffen. Deze signaalstoffen worden doorgegeven op basis van je lichaamswater. De mate waarin je signalen goed kunnen worden doorgegeven wordt dus bepaalt door de hoeveelheid water in en rondom je cellen. Ontgifting van het lichaam is een belangrijke voorwaarde voor gezondheid. Omdat de lever een zeer belangrijke rol speelt bij de aanmaak en filtering van hormonen, is het heel belangrijk om het allerbelangrijkste systeem voor ontgifting in je lichaam te herstellen. Dit is allereerst je vochtbalans. Een zoutoplossing met ongeraffineerd zout helpt de mineralen in je lichaam aan te vullen, geeft je energie sochtends en is onontbeerlijk bij haar en huidproblemen. Voldoende water drinken is heel erg belangrijk, let goed op de kwaliteit van het water. Drink in geen geval kraanwater of uit plastic verpakkingen. Een goede waterfilter is de beste oplossing. 

6. Vervang melkproducten

  • Geen melk van de koe, in geen geval. Lees ook Melk de witte sloper
  • Voor warm gebruik kun je kokosmelk uit blik gebruiken zonder toevoegingen of suiker.
  • Kies voor plantaardige melk van noten zoals hazelnootmelk, amandelmelk of kokosmelk zonder suiker of zoetmiddelen.
  • Geitenkaas of Geitenyoghurt is beter verteerbaar dan koemelkproducten.
  • Je kunt zelf heel eenvoudig kokosyoghurt maken! Klik hier voor het recept. Supergezond!
  • Groene smoothies zijn een fantastische manier om meer eiwitten op een supergezonde manier binnen te krijgen. Klik hier voor lekkere recepten.
  • Wanneer je je zorgen maakt om calcium, kies dan voor amandelen als perfecte calciumbron.
  • Wees er allert op dat wanneer je zuivel tot je neemt, je ook de stoffen binnenkrijgt die het dier heeft binnengekregen. Kies daarom voor melkproducten van grasgevoerde dieren die biologisch opgevoed zijn.

7. Eet op gezette tijden

Je eetritme is enorm belangrijk voor de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel en andere hormonale processen. Sla daarom nooit een maaltijd over en eet op gezette tijden! Drie keer per dag op een vaste tijd en zorg dat deze maaltijd goed samengesteld is op het gebied van langzame koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels, zodat vroegtijdig verlangen naar eten door een suikerdip uitgesloten is. Na acht uur 's avonds niet meer eten verricht wonderen voor je systeem. Dit omdat je organen zoals lever en darmen volledig tot rust kunnen komen en overtollige glucose verbruikt kan worden. Doe het een week en ervaar het verschil in je kwaliteit van slaap en energie niveau!

8. Help! Vind een diëtist die gespecialiseerd is in hormonen

Voor vragen over jouw voedingspatroon of hulp bij het veranderen hiervan, kun je contact opnemen met een hormoonspecialist.
Zou je graag naar een diëtist gaan die weet hoe je jouw hormoonbalans op basis van voeding kunt herstellen? Klik hier voor een lijst met trainers 'Hormoonfactor'.