test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Oorzaken E-Book

Wat is PCOS?

PCOS klachten komen in verschillende vormgen tot uiting. Niet iedere klacht die onder de noemer PCOS valt, komt bij iedere vrouw tot uiting. Een diagnose kan alleen gemaakt worden door een arts. Er is sprake van PCOS wanneer je klachten in 2 van de 3 PCOS categoriën aanwezig hebt in je systeem.

I Onregelmatige of uitblijvende cyclus (cyclus is langer dan 35 dagen of afwezig)
II Hyperandrogenisme (overmatige aanwezigheid van mannelijke hormonen wat zich kan uiten in overbeharing, hirsutisme, haaruitval)
III Vorming van cystes in de eierstokken.

PCOS en Insuline resistentie

PCOS klachten ontstaan, verergeren en/of verminderen onder invloed van verschillende factoren. De belangrijkste hoofdoorzaak is het aanpakken van insuline resistentie. In de meeste gevallen van PCOS is er sprake van Insuline resistentie. Insuline resistentie ontstaat wanneer het lichaam ongevoelig is geworden voor binnenkomende suikers c.q. koolhydraten. Het lichaam herkent dan niet goed genoeg wanneer er brandstof het lichaam binnenkomt en blijft dan voortdurend vragen om nieuwe brandstof (eetbuien). Wanneer deze insuline resistentie is ontstaan, gaat het lichaam overmatig veel insunline produceren. Het probleem hierbij is dat een overproductie van insuline een overproductie van mannelijke hormonen en het opslaan van vet in de hand werkt. Dit zijn nu net de triggers voor de zeer uiteenlopende symtomen die bij PCOS om de hoek kunnen komen kijken.

Hoe weet je of je last hebt van insuline resistentie?

Een continue verlangen naar eten, veel zin in zoetigheid, grote koolhydraatbehoefte bij de maaltijd, gebrek aan energie en een sterke reactie van het lichaam op koolhydraatinname zijn sterke indicatoren van insuline resistentie, helemaal wanneer dit gepaard gaat met vetafzetting in het onderbuikgebied. Wil je laten testen via een laboratorium onderzoek of er feitelijk sprake is van insuline resistentie, lees dan deze pagina eerst. De ene test is de andere namelijk niet en alleen een glucose test op een nuchtere maag geeft onvoldoende uitsluitsel om te bepalen of er sprake is van een instabiele bloedsuikerspiegel zoals insuline resistentie.

Hoe kun je insuline resistentie te lijf gaan?

Voeding

Een andere voedingsschijf hanteren
We zijn opgevoed met een bepaalde overtuiging over wat nu een normale en gezonde maaltijd is. Om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren is het belangrijk om deze schijf te herzien en nieuwe eetgewoonten aan te leren. Het aandeel koolhydraten c.q. suikers is hierin vele malen minder en het aandeel groenten en eiwitten hoger. Daarbij is het toevoegen van een gezonde vetbron bij iedere maaltijd van essentieel belang voor het gezond metaboliseren van iedere maaltijd en je lichaam te helpen om energie uit voeding goed te gebruiken en te verbranden. Lees meer op de voedingspagina!

Voedingssupplementen

Onderzoeken laten belangrijke verbeteringen zien bij de gezondheid van vrouwen met PCOS bij de inname van het voedingssupplement DCI gedurende 6-8 weken.

  • Vermindering van androgenen in het bloed (belangrijke oorzaak acne, overbeharing, haaruitval, uitblijvende cyclus)
  • Verbetering van de insuline gevoeligheid
  • Terugkeer van de ovulatie bij grote meerderheid van de vrouwen met PCOS.
  • Verbetering van het vetzuurprofiel (gezonde vetten ten opzichte van slechte vetten)

Beweging

De hormoonfactor heeft een gunstig schema opgesteld waarmee je zelf aan de slag kunt of onder begeleiding van een fitness coach. De spieropbouw die ontstaat bij deze vorm van training is gematigd en gezond omdat meer spiergehalte zorgt voor een beter energieverbruik en dat het vetverbrandings mechanisme (=stabiele bloedsuikerspiegel) zich herstelt!

Ontspanning

Stress in het lichaam stimuleert aanmaak van mannelijke hormonen, de opslag van vet en verminderd het ontgiftingsvermogen van het lichaam. Wanneer je PCOS klachten echt wilt verminderen, kom je niet om stress management heen. Ook wanneer bij een gezonde levensstijl PCOS aanhouden, speelt chronische stress meestal een belangrijke rol. Door het reguleren van de ademhaling en door gebruik te maken van bepaalde meditatie oefeningen kun je stress in het lichaam en de hormonale reacties daarop reduceren. Ook kun je (hormoon)yoga gaan doen.