test

Natuurlijk Effectief

Een stabiele bloedsuikerspiegel is dé basis voor een gezonde, vrouwelijke hormoonbalans!

Pak je problemen bij de oorzaak aan. Kies voor informatie die wetenschappelijk onderzocht is en ga voor resultaten waarbij het vrouwelijk evenwicht gerespecteerd blijft.

Oorzaken E-Book

Wat is PCOS?

PCOS klachten komen in verschillende vormgen tot uiting. Niet iedere klacht die onder de noemer PCOS valt, komt bij iedere vrouw tot uiting. Een diagnose kan alleen gemaakt worden door een arts. Er is sprake van PCOS wanneer je klachten in 2 van de 3 PCOS categoriën aanwezig hebt in je systeem.

I Onregelmatige of uitblijvende cyclus (cyclus is langer dan 35 dagen of afwezig)
II Hyperandrogenisme (overmatige aanwezigheid van mannelijke hormonen wat zich kan uiten in overbeharing, hirsutisme, haaruitval)
III Vorming van cystes in de eierstokken.

PCOS en Insuline resistentie

PCOS klachten ontstaan, verergeren en/of verminderen onder invloed van verschillende factoren. De belangrijkste hoofdoorzaak is het aanpakken van insuline resistentie. In de meeste gevallen van PCOS is er sprake van Insuline resistentie. Insuline resistentie ontstaat wanneer het lichaam ongevoelig is geworden voor binnenkomende suikers c.q. koolhydraten. Het lichaam herkent dan niet goed genoeg wanneer er brandstof het lichaam binnenkomt en blijft dan voortdurend vragen om nieuwe brandstof (eetbuien). Wanneer deze insuline resistentie is ontstaan, gaat het lichaam overmatig veel insunline produceren. Het probleem hierbij is dat een overproductie van insuline een overproductie van mannelijke hormonen en het opslaan van vet in de hand werkt. Dit zijn nu net de triggers voor de zeer uiteenlopende symtomen die bij PCOS om de hoek kunnen komen kijken.

Hoe weet je of je last hebt van insuline resistentie?

Een continue verlangen naar eten, veel zin in zoetigheid, grote koolhydraatbehoefte bij de maaltijd, gebrek aan energie en een sterke reactie van het lichaam op koolhydraatinname zijn sterke indicatoren van insuline resistentie, helemaal wanneer dit gepaard gaat met vetafzetting in het onderbuikgebied. Wil je laten testen via een laboratorium onderzoek of er feitelijk sprake is van insuline resistentie, lees dan deze pagina eerst. De ene test is de andere namelijk niet en alleen een glucose test op een nuchtere maag geeft onvoldoende uitsluitsel om te bepalen of er sprake is van een instabiele bloedsuikerspiegel zoals insuline resistentie.

Hoe kun je insuline resistentie te lijf gaan?

Voeding

Een andere voedingsschijf hanteren
We zijn opgevoed met een bepaalde overtuiging over wat nu een normale en gezonde maaltijd is. Om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren is het belangrijk om deze schijf te herzien en nieuwe eetgewoonten aan te leren. Het aandeel koolhydraten c.q. suikers is hierin vele malen minder en het aandeel groenten en eiwitten hoger. Daarbij is het toevoegen van een gezonde vetbron bij iedere maaltijd van essentieel belang voor het gezond metaboliseren van iedere maaltijd en je lichaam te helpen om energie uit voeding goed te gebruiken en te verbranden. Hoe je nu precies een hormonaal gezonde schijf voor jezelf in elkaar zet kun je lezen op de voedingspagina.

Eiwitrijk ontbijt

Ten tweede is het enorm belangrijk voor een stabiele bloedsuikerspiegel om je ontbijt in te stellen op een goed functionerend glucosemetabolisme. Dit doe je door je ontbijt het volgende te laten inhouden:
- 20 gram proteïnepoeder
- Goede bron van plantaardige melk zonder zoetstof (geen soja)
- Bessoorten (al dan niet bevroren)
Maak een lekkere shake op basis van proteïne van goede kwaliteit, dit is essentieel voor de werking en opneembaarheid van de aminozuren. Sun Warrior is een goed merk hiervoor en heeft een zeer veilig en goed onderzocht productieproces met zuivere grondstoffen zodat je zeker weet dat je geen hormoonverstorende stoffen binnen krijgt.
Wanneer je ontbijt volgens deze inhoud en vrij blijft van koolhydraten in de eerste 3 uren na ontwaken, zal je lichaam omschakelen naar een energievoorziening gebaseerd op duurzame brandstof en vet weer gaan verbranden in plaats van opslaan. Je wordt dan in plaats van een ongezonde suikerverbrander een gezonde vetverbrander. Niet alleen goed voor je BMI, maar je biedt je lichaam hiermee de perfecte basis voor een stabiele hormoonbalans. Bovendien zorgen alle aminozuren in dit ontbijt ervoor dat de aanmaak van hormonen veel natuurlijker en gezonder kan verlopen, je gemoedrust vaart er zeer wel bij.

Voedingssupplementen

Inositol

Inositol is voor vrouwen met PCOS een van de meest effectieve middelen op het gebied van voedingssupplementen om de neerwaarste spiraal van insuline resistentie te doorbreken en binnen een periode van 4-12 weken klachten zienderogen doen verminderen. Onderzoeken hebben uitgewezen dat de meest ideale vorm van het suppleren met deze B-vitamine achtige stof is om twee soorten Inositol te combineren in een 40:1 verhouding. Dat wil zeggen 2000 mg Myo-Inositol en 50 mg D-Chiro-Inositol (DCI). Gezien wordt in verschillende studies dat dit de insuline niveaus en niveaus van mannelijke hormonen helpt normaliseren en de terugkeer van ovulatie bevorderd.

Berberine

Berberine staat bekend als een zeer effectief middel in het verlagen van het insuline niveau. Studies laten zien dat de verlaging van bloedsuiker door gebruik van Berberine vergelijkbaar is met die van bepaalde diabetes medicijnen. Bijkomend is Berberine ertoe in staat om slechte vetten in het bloed te doen verlagen en heeft het middel krachtige anti-bacteriële effecten. Berberine staat bekend als één van de krachtigste voedinsssupplementen ter wereld.

Chroom

Chroom is een gunstige hulp in het stabiliseren van bloedsuikerniveaus en zeer handig wanneer er een beperkt budget aanwezig is. Chroom speelt een belangrijke rol bij de vertering van koolhydraten en vetten. Chroom kan een stabiliserende ondersteuning bieden bij het veranderen van een voedingspatroon die een gezonde bloedsuikerspiegel in stand houdt. Studies hebben aangetoond dat het supplementeren met Chroom bij doseringen van 200 of 1000 mg de klachten die bij PCOS kunnen voorkomen actief verminderen.